۰ نفر

س از بررسی توسط نمایندگان؛

لایحه بودجه چه روندی را طی می‌کند؟

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
کد خبر: 486641
لایحه بودجه چه روندی را طی می‌کند؟

لایحه بودجه سال 1400 که امروز به مجلس تقدیم شد، پس از بررسی توسط نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث قرار خواهد گرفت و پس از آن به کمیسیون تلفیق خواهد رفت و نتیجه کار پس از کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق در صحن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، لایحه بودجه سال 1400 در جلسه علنی امروز پارلمان به مجلس تقدیم شد و عملا کار رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده از امروز در مجلس آغاز می‌شود.

بر این اساس نمایندگان 10 روز فرصت دارند ضمن مطالعه پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه کنند و کمیسیون‌هایی تخصصی دو هفته مهلت دارند تا پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهند.

در همین مدت کمیسیون‌ها نمایندگان خود برای عضویت در کمیسیون تلفیق را انتخاب می‌ کنند که سهم هر کمیسیون تخصصی در تلفیق سه نماینده است و در کمیسیون بودجه استثنائا نیمی از اعضای این کمیسیون در کمیسیون تلفیق عضویت خواهند داشت.

در آخرین اصلاحی که در آئین‌نامه مجلس ایجاد شده کمیسیون‌های خاص مثل کمیسیون اصل 90 نمی‌توانند در کمیسیون تلفیق بودجه نماینده داشته باشند.

بعد از فرصت دو هفته‌ای کمیسیون‌های تخصصی و انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 به مدت دوهفته مورد رسیدگی و تصویب خواهد گرفت که البته آئین‌نامه این اجازه را به کمیسیون تلفیق داده که در صورت محدودیت زمان این فرصت دوهفته‌ای به مدت دو هفته دیگر تمدید شود و کمیسیون یک‌ماه فرصت داشته باشد تا لایحه بودجه را مورد رسیدگی قرار دهد.

پس از رسیدگی، بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده در تلفیق گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به زمانبندی انجام شده، بررسی لایحه بودجه سال 1400 در صحن علنی مجلس در نیمه اول بهمن‌ماه آغاز شود.