۰ نفر

مرکز آمار اعلام کرد؛

تورم آبان، دهک‌های پایین درآمدی را نشانه گرفت/ فاصله ٨,٩درصدی تورمی دهک‌ها

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 484353
تورم آبان، دهک‌های پایین درآمدی را نشانه گرفت/ فاصله ٨,٩درصدی تورمی دهک‌ها

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالانه آبان‌ماه برای دهک اول و دهم درآمدی به ترتیب ٢٦.۳ و ٣٥.٢درصد بوده است. جهش ۸.۸ درصدی تورم نقطه‎‌به نقطه پایین‌ترین دهک درآمدی حاکی از تشدید فشار بر روی خانوارهای با سطح درآمدی پایین است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز آمار در گزارشی جزییات تورم دهک‌های مختلف هزینه‌ای را اعلام کرد.

بر این اساس نرخ تورم سالانه آبان‌ماه ١٣٩٩ برابر ٢٩ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٦.٣ درصد برای دهک اول تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. پایین‌ترین دهک درآمدی در این ماه با جهش ۱۷.۴ درصد تورم نقطه‌ای در این گروه کالایی مواجه شدند.

همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٣ درصد برای دهک دهم است.

با این وجود تورم ماهانه پایین‌ترین دهک درآمدی  برابر با ۸.۴ درصد بود که این رقم برای بالاترین دهک درآمدی ۲.۳ درصد ثبت شده‌است.

از سوی دیگر، تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در آبان با جهش ۸.۸ درصدی همراه بود. در نقطه مقابل افزایش تورم نقطه‌ای برای بالاترین دهک درآمدی تنها ۰.۹ درصد گزارش شده‌است. این موضوع حاکی از فشار هزینه بر روی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

 فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.