۰ نفر

رییس کمیسیون ویژه جهش تولید:

مجلس به دنبال برخورد سیاسی با بودجه نیست/ شکاف ارزی نتیجه‌ای جز رانت ندارد

۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۵۹
کد خبر: 483643
مجلس به دنبال برخورد سیاسی با بودجه نیست/ شکاف ارزی نتیجه‌ای جز رانت ندارد

سید شمس الدین حسینی معتقد است؛ شکاف ارزی باعث شده تا برخی افراد و جریانات منابع ارزی ارزان کشور را از طریق روابط و ارتباطات پشت پرده به چنگ آورده و در بازار آزاد به فروش برسانند. این تجربه‌ای است که به دفعات در اقتصاد ایران تکرار شده و ضرورت اصلاح آن در اقتصاد و بودجه به شدت احساس می‌شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق  کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و حتی مسئولان دولتی از ضرورت حذف ارز ترجیحی در اقتصاد و  یکسان‌سازی ارزی صحبت می‌کنند، به نظر می‌رسد تحقق ایده یکسان‌سازی نرخ ارز در بودجه 1400 با توجه به محدودیت‌های ارزی و مدت زمان حداقل یکساله‌ای که برای پایان گرفتن تحریم‌ها مورد نیاز است، یک عملیات غیر ممکن برای اقتصاد ایران باشد. بودجه 1400اما از منظر تحلیلگران می‌تواند، بستر لازم برای عملیاتی ساختن ایده یکسان سازی و اصلاح نظامات ارزی را برای سال 1401فراهم کند تا اقتصاد ایران نخستین سال قرن جدید خورشیدی را همراه با اصلاحات ضروری اقتصادی و تحقق نظام تک نرخی ارزی آغاز کند.

نماینده مردم تنکابن در خصوص رویکرد مجلس در خصوص نرخ ارز در بودجه سال آینده و تبعات مخرب شکاف ارزی در کشور، گفت: اصولا شکاف ارزی در اقتصاد چند پیامد مشخص دارد. پیامد اول آن بر هم زدن تعادل در خود بازار ارزی کشور است. یعنی وقتی شکاف ارزی ایجاد می‌شود، خواه ناخواه انگیزه سوداگری در اتمسفر کلی بازار شکل می‌گیرد. در این شرایط، برخی افراد و جریانات تلاش خواهند کرد که منابع ارزی ارزان کشور را به هر روش ممکن به دست آورند. این جریانات از شکاف ارزی بازار استفاده خواهند کرد تا منابع ارزی ارزان کشور را از طریق روابط و ارتباطات خاص به چنگ آورده و در بازار آزاد به فروش برسانند. این تجربه ای است که به دفعات در اقتصاد ایران تکرار شده است و نتایج مخرب آن باعث بروز تکانه های تورمی فراوانی در اقتصاد و معیشت کشور شده است.

سید شمس الدین حسینی در ادامه گفت: این روند پیامد بعدی را شکل می دهد . یعنی به افزایش تقاضاهایی کاذب در بازار ارز دامن می زند و تبعات مخرب آن، بخش های مختلف اقتصادی را در می نوردد. از طرفی در برخی موارد دولت یا برخی دستگاه های اقتصادی تلاش می کنند که  کالاها وخدماتی که عملا ارتباطی با ارز ندارند نیز قیمت گذاری شوند. اینگونه هم بازار ارز و هم بازار اقلام مصرفی مردم تحت الشعاع نوسانات پی در پی قرار می گیرد. تورم افسارگسیخته، برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا، ویژه خواری و توسعه پایه پولی بخشی از تبعات مخربی است که در اثر این شرایط نامتوازن ارزی ایجاد می شوند.

ساختارهای اشتباهی که رانت تولید می کنند

رییس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس یادآور شد: به عبارت روشن تر ساختار چند نرخی ارز، نه تنها کالاهای تجاری ، بلکه اقلام غیر تجاری را نیز دچار تکانه های قیمتی می کند. ضمن اینکه بازار کالا و خدمات هم در اثر این اتمسفر غیر متعادل دچار مشکل و نوسانات عدیده می شود. خروجی نهایی یک چنین ساختاری غیر سازمان یافته ای، رانت گسترده برای برخی افراد و جریانات و فشار مضاعف بر دوش مردم است. بنابراین معتقدم شکاف ارزی آن هم با یک چنین فاصله های زیادی، نتیجه ای جز عدم شفافیت، عدم تعادل و رانت نخواهد داشت.

حسینی گفت: من شخصا و فکر می کنم سایر همکارانم در مجلس نیز به هیچ عنوان به دنبال برخورد سیاسی با بودجه که یک سند کلان مالی و اقتصادی است، نیستیم. در واقع مجلس به دنبال آن است، هر تصمیمی که به نفع اقتصاد کشور و منافع کلان ملت است، اخذ شود. هم من و هم سایر همکارانم از اینکه کارهای تخصصی را به فرصتی برای تقابل های سیاسی و جناحی بدل کنیم، اجتناب می کنیم. بنابراین مردم، مسئولان اجرایی و کارشناسان اقتصادی باید مطمئن باشند که برخورد مجلس با بودجه تخصصی و در راستای منافع کلان کشور است.

نماینده مردم تنکابن در پایان خاطرنشان کرد: البته هنوز مصوبه دولت در خصوص بودجه1400 و راهکارهایی که برای نرخ ارز تدارک دیده شده به دست نمایندگان نرسیده تا مبتنی بر اعداد و ارقام مستند تحلیلی از شرایط کلی و جزئی بودجه صورت بگیرد. ضمن اینکه ممکن است نظراتی که بنده در خصوص مقولاتی چون نرخ ارز، بودجه و ... مطرح می کنم، دقیقا مترادف نظر سایر نمایندگان نباشد.بنابراین آنچه که مطرح شد، ارزیابی های تحلیلی کلی است که در خصوص این سند مالی اراده شد و باید تا زمان بررسی دقیق بودجه منتظر ارزیابی های تکمیلی بمانیم.