۰ نفر

طی یک سال گذشته؛

دولت چقدر یارانه کمک معیشتی پرداخت کرد؟

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبر: 481606
دولت چقدر یارانه کمک معیشتی پرداخت کرد؟

دولت دوازدهم پس از افزایش قیمت بنزین از آبان سال گذشته تاکنون به طور متوسط ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حمایت معیشتی پرداخت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ارائه بسته حمایت معیشتی بنزین پس از افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ برمی‌گردد. هنگامی که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به سه هزار تومان رسید.

در همان دوران، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که درآمد حاصل از محل افزایش بهای بنزین که معادل ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است را بین ۱۸ میلیون خانوار (معادل ۶۰ میلیون نفر) تحت عنوان «حمایت معیشتی دولت»  تقسیم می‌کند.

نخستین مرحله این طرح ۲۸ آبان سال گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد این حمایت معیشتی جدا از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و دهم هر ماه به حساب مشمولان واریز می‌شود.

همچنین مقرر شد سبد حمایت معیشتی به تناسب تعداد افراد خانوار پرداخت شود. به این صورت که خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کنند.  

چه کسانی یارانه معیشتی نمی‌گیرند

همانطور که اشاره شد ۱۸ میلیون خانوار (۶۰ میلیون نفر) یعنی حدود ۷۰ درصد جمعیت مشمول دریافت حمایت معیشتی دولت می‌شوند. هفت شاخص برای خانوارهایی که مشمول دریافت سبد حمایتی معیشتی نمی شوند، اعلام شده است.

خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگانتسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک ها نیستند.

میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده هفت نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد.

سخنگوی سازمان برنامه ‌و بودجه سال گذشته اعلام کرد که در چهار ماه پایانی سال ۹۸، به طور متوسط ماهیانه دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت معیشتی پرداخت شد.

براساس این گزارش از آبان سال گذشته تا کنون ۱۲ مرحله حمایت معیشتی برای مشمولان واریز شده است که اگر میانگین پرداختی هر ماه را ۲۷۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم در مجموع ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.  

کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی

دولت همواره حمایت از خانوار و اقشار آسیب‌پذیر را در دستور کار خود قرار داده است و سال گذشته علاوه بر حمایت معیشتی خانوار به موجب افزایش قیمت بنزین، طرح پرداخت کمک هزینه کرونا را اجرایی کرد. بر این اساس،  همراه با افزایش قیمت کالاهای اساسی و شیوع بیماری کرونا پرداخت مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند را اجرا کرد و ماهانه ۳۵۰ میلیارد تومان به این بند اختصاص داد.  

میزان کمک بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان بسته به تعداد اعضای خانوار متغیر است، به این ترتیب که این کمک هزینه برای خانوار یک نفره به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان، در پنج مرحله (۳۱ اسفندماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ خرداد ماه ۹۹) توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، واریز شد.