۰ نفر

کنترل نقدینگی و سیاست‌های انقباضی؛

راهکارهای کنترل تورم چیست؟

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰
کد خبر: 476917
راهکارهای کنترل تورم چیست؟

یک صاحبنظر اقتصادی معتقد است که سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، گمرکی و مالیاتی باید درست عمل کنند تا شاهد کنترل تورم در اقتصاد باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، سید بهاالدین حسینی هاشمی در خصوص راهکارهای کنترل تورم گفت: داروی اصلی، کنترل نقدینگی است. یعنی اولین و مهم ترین کاری که باید انجام داد، کنترل نقدینگی و سیاست‌های انقباضی است. هرچند بعضا هم ممکن است سیاست‌های انقباضی همراه با سیاست‌های انبساطی اعمال شود. یعنی در یک بخشی که حمایت‌کننده و تولیدی باشد ولی در شرایط کاملی نباشد، از سیاست انبساطی و انقباضی هم زمان استفاده می‌کنند.

وی افزود: در کنار کنترل نقدینگی باید اصلاح نرخ ارز در دستور کار سیاست‌گذار ارزی قرار بگیرد تا تقاضای کاذب در بازار ارز را شاهد نباشیم که افرادی بیایند با نرخ‌های یارانه‌ای ارز بگیرند و بعد کالا و خدماتشان را در بازارهای رقابتی و سیاه بفروشند. و حتی کالاهایی که با نرخ دولتی آمده متاسفانه برخی از آن ها از کشور قاچاق می‌شود. چون در داخل کنترل‌هایی برای رصد کالاهای وارد شده با ارز دولتی می‌شود و در این شرایط برخی از این کالاها به صورت صادرات از کشور خارج می‌شود.

این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: متاسفانه عده ای بر چند نرخی بودن ارز اصرار دارند، واردکننده‌ها در کشور ما به نوعی یک کارتل هستند که منافع خود را دارند و سیاست‌گذاری‌ها را مستقیم و غیرمستقیم راهبری می‌کنند، در نتیجه عده‌ای از چند نرخی بودن سوءاستفاده می‌کنند.

حسینی هاشمی در ادامه بیان دلایل ایجاد تورم در اقتصاد ایران اظهار داشت: یکی از عوامل مهم ایجاد تورم، کسری بودجه دولت است. چون همیشه یک دولت مصرف‌کننده داشته‌ایم و هزینه و بودجه جاری آن از بودجه عمرانی بیشتر است و همیشه مصرف‌کننده است و حتی از بودجه عمرانی هم برمی‌دارد و در بخش جاری می‌آورد و در بخش جاری هم کوتاه مدت است و در نهایت به بخش تقاضای فوری می‌رود که منجر به تورم می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، دولت باید از تصدی‌گری در اقتصاد دست بردارد. دولت باید در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کند و خصوصی‌سازی به معنای واقعی انجام شود تا بتوان به سمتی رفت که دولت، کشور را از طریق مالیات اداره کند. زیرا درآمدهای مالیاتی باعث تعدیل اقتصادی می‌شود، یعنی جمع‌آوری و بازتوزیع می‌شود و منجر به افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی نمی‌شود که در نهایت شاهد کنترل تورم در اقتصاد خواهیم بود.

وی افزود: نگاه ویژه به خصوصی سازی واقعی و درآمدهای مالیاتی، از آن جهت مهم است که وقتی اقتصاد در بخش دولتی باشد، دولت نمی‌تواند مالیات اخذ کند و مجبور می‌شود که یک سری قوانین بگذارد که باعث ناراحتی و مشکل برای مردم می شود. مثل مالیات از خانه خالی و اجاره، مالیات از زیورآلات و ... . بنابراین بایستی تمام راهکارها و عوامل یاد شده از جمله سیاست های پولی، با هم به کار گرفته شود تا شاهد اثربخشی در کنترل تورم باشیم. دولت باید سازوکار مالیاتی را به گونه‌ای اجرایی کند که این مالیات اولا باعث تورم نشود و ثانیا عرضه را بیشتر کند.

حسینی هاشمی تاکید کرد: همچنین بهبود فضای کسب و کار باید در دستور کار قرار بگیرد این همه ادارات و سازمان ها و نهادها، برای صدور یک مجوز ضرورتی ندارد و مانعی در مسیر رونق و تولید شده است. اگر دولت فقط نقش مشوق و راهبر و راهنما را داشته باشد، شاهد نتایج مثبت در اقتصاد خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین بایستی دولت به بخش صادرات کمک کند و پیشنهاد می شود که صادرکننده‌های خرد ، کالاهای خود را به بنگاه ها و صادرکنندگان بزرگ بدهند و بعد از جمع‌آوری و صادرات، بتوانند سهم مهمی از بازار را در دنیا بگیرند که در نهایت منجر به تعدیل اقتصادی خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست های پولی، ارزی، تجاری، گمرکی و مالیاتی باید درست عمل کنند تا شاهد کنترل تورم در اقتصاد باشیم.