۰ نفر

پس از سال‌ها در شرایط تحریمی و کرونایی

همسان‌سازی حقوق، وعده‌ای که اجرایی شد

۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 476463
همسان‌سازی حقوق، وعده‌ای که اجرایی شد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان (کشوری، لشکری و تامین اجتماعی) وعده‌ای که پس از سال‌ها در شرایط تحریمی و کرونایی در دولت تدبیر و امید اجرایی شد و افزایش دوبرابری را به دنبال داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اعمال تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کرونا و بسیاری مشکلات که دولتمردان در این ایام با آن دست و پنجه نرم می‌کند موجب نشد که دولت از هدف حمایت از معیشت گروه‌های کم برخوردار جامعه و تکریم معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران که طی سال‌های گذشته در حد وعده باقی مانده بود و اقدام عملی در این زمینه انجام نشده بود، دست بردارد.

فروردین ماه امسال بود که با دستور رییس جمهوری موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت. پس از آن هیات دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد با واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای همسان‌سازی حقوق موافقت کرد و سی‌ام شهریورماه آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در هیات دولت تصویب شد.

براساس آیین‌نامه ابلاغی صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شد علاوه بر افزایش امتیازات شغلی، از محل منابع داخلی وسایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمات، از ۶ ماهه دوم ۱۳۹۹ اقدام کند.

همسان‌سازی حقوق بازنستگان لشکری و کشوری

با ابلاغ آیین نامه مذکور بیستم مهرماه احکام جدید بازنشستگان لشکری و کشوری صادر شد و به گفته «اکبر افتخاری» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه یا هم طبقه تطبیق داده شده بود.

براساس این گزارش از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، علاوه بر افزایش عمومی حقوق سالیانه بازنشستگان که به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۸ درصد متغیر بوده است، همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز رشد کرده است به گونه‌ای که میانگین افزایش با همسان سازی در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۶.۵ درصد و سال بعد از آن ۱۸.۵ درصد بوده است. همچنین رقم میانگین افزایش همسان‌سازی حقوق، روند صعودی خود را داشته و در حال حاضر به رقم ۳۰.۲ درصد رسیده است.

همچنین طی پنج سال حداقل حقوق بازنشستگان از ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده است و بیش از ۸۰ درصد جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری را تحت پوشش قرار داده است. بقیه بازنشستگان نیز چون حقوق بیش از میانگین تعیین شده را دریافت می‌کنند هر ساله تنها افزایش سالیانه حقوق را داشته‌اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت تدبیر و امید در سنوات گذشته طی چهار دوره به صورت ویژه انجام شد. از سال ۹۶ تا امسال مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره ۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت. برای نمونه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ مبلغ سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

با ابلاغ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شد.
بنابراین حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با ٣٠ ساله سابقه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و بازنشستگان لشکری نیز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

برنامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری مطرح شد و در واقع شامل همه گروه‌های مستمری‌بگیر اعم از افراد بازنشسته، از کارافتاده کلی و نیز بازمانده است. همچنین همه مستمری‌ بگیران چه افراد حداقلی‌بگیر و چه دریافت‌کنندگان مستمری‌های بیش از حداقل، متناسب با سنوات حق بیمه، مشمول این برنامه می‌شوند.

براساس آخرین آمار، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ نفر کمتر از ۳۰ سال سابقه  خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک ‌میلیون تومان دارند که با توجه به سابقه خدمت خود، افزایش حقوق خواهند داشت.

میزان افزایش مستمری‌ها متفاوت است

طبیعی است که سرانه واحدی بین همه تقسیم نشده و مبالغ با توجه به اینکه زمان برقراری مستمری چه زمانی بوده و چه مدت سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند و با چه مبلغی بیمه پرداز بوده‌اند، متفاوت است و لذا قابل مقایسه نیست. آنها که زمان برقراری مستمری‌شان در سال‌های دورتر بوده حقوقشان افت بیشتری پیدا کرده و در فرمول‌ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب سازی بهره‌مند شده‌اند.

البته رقم متناسب سازی برای همه یکسان نیست و برابر اصل عدالت بیمه‌ای، فردی که سابقه بیمه پردازی طولانی‌تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به عنوان متناسب‌سازی حقوق دریافت خواهد کرد.

علاوه بر این مدت بیمه پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص‌های موثر در محاسبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.

حداقل رقم پرداختی متناسب‌سازی با توجه به سوابق بیمه پردازی و سایر مولفه‌های موثر برای افراد با حداقل سابقه، ۱۵۰ هزار تومان است.

میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان با ۳۵ سال خدمت ۸۰ درصد رشد داشته و از یک میلیون و ۶۷۰ هزارتومان به سه میلیون تومان رسیده است. همچنین افراد با ۳۰ سال سابقه، رشد حقوقی ۶۸ درصد، بازنشستگان به ترتیب با ۲۵ و ۲۰ سال خدمت، افزایش حقوق ۶۰ درصدی و ۴۸ درصدی را داشتند.