۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بالاترین تورم ماهانه دو سال اخیر/ تورم نقطه به نقطه در مهرماه به ۴۱درصد رسید

۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
کد خبر: 476025
بالاترین تورم ماهانه دو سال اخیر/ تورم نقطه به نقطه در مهرماه به ۴۱درصد رسید

مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده مهر ماه را منتشر کرد. بر این اساس تورم ماهانه در مهر به 7 درصد رسید که بالاترین تورم ثبت شده از مهر 1397 محسوب می‌شود. همچنین تورم سالانه برابر با 27.2 گزارش شده‌است که نشان از افزایش 1.2 درصد طی یک ماه گذشته دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با اعلام رسمی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهر ماه به 261.5 واحد رسید که به معنای آن است که تورم ماهانه در این ماه به 7.04 درصد رسیده‌است. این میزان تورم ماهانه نکته نگران کننده‌ای به همراه دارد؛ بالاترین تورم ماهانه طی دو سال اخیر. اگر تورم ماهانه مهر سال 1397 با  7.05 درصد را در نظر نگیریم، تورم ماهانه ثبت شده در اولین ماه فصل پاییز امسال، بالاترین تورم ماهانه از ابتدای دهه 90 به شمار می‌رود. همچنین تورم ماهانه شهریور برابر با 3.56 درصد گزارش شده بود که حاکی از افزایش 3.4 درصدی است.

در مهر ماه تورم نقطه به نقطه، 41.4 درصد ثبت شده‌است؛ به بیان دیگر میانگین قیمت‌ها در مهر امسال نسبت ماه مشابه سال گذشته بیش از 41 درصد افزایش یافته‌است. تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته برابر با 31.4 درصد گزارش شده‌بود. نمودار زیر تورم ماهانه و نقطه به نقطه را از سال 1396 نشان می‌دهد:

12

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٧ درصد و ٧.٦ درصد بوده است.

تورم سالانه نیز با جهشی 1.2 درصدی به 27.2 درصد رسید که بیش‌ترین افزایش تورم سالانه طی یک سال گذشته محسوب می‌شود. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 27.3 درصد و ٢٦.٧ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری 1.2  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

بالاترین دهک درآمدی نیز با 10.6 درصد بیش‌ترین افزایش هزینه‌های زندگی را در گروه‌های درآمدی تجربه‌کرده‌است. این در حالی است که تورم ماهانه مربوط به پایین‌ترین دهک درآمدی در این ماه برابر با 6 درصد بوده‌است.  جدول زیر تورم ماهانه مهر را به تفکیک دهک‌های درآمدی نشان می‌دهد:

https://static1.eghtesadonline.com/servev2/shFPn60ob1vQ/b54EPYiYwLU,/2121.png