۰ نفر

آیا اقتصاد ایران از گرداب کرونا و تحریم گذر کرده است؟

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۷
کد خبر: 472856
آیا اقتصاد ایران از گرداب کرونا و تحریم گذر کرده است؟

با وجود تمام آسیب‌های اقتصادی که کرونا در پی داشت، آمارها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها، توانسته از شرایط سخت دوران شیوع کرونا عبور کرده و به شرایط مشابه سال قبل در اقتصاد نزدیک شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از زمانی که بیماری جدیدی با نام و تاثیر نوین بر زندگی جهانیان سایه انداخت بیش از ۹ ماه می گذرد، ویروسی که با نام کویید ۱۹ از چین سر بر آورد و به دلیل واگیر سریع آن جان انسان ها را به مخاطره انداخت و سپس آرام آرام راه خود را به تمام شهرها و کشورهای جهان پیدا کرد و گسترش یافت.

سایه این حضور بی موقع بر درآمد و ادامه حیات انسان ها تاثیر قابل توجهی گذاشت. از یک سو تعطیلی مشاغل و از سوی دیگر کاهش تقاضای خرید نوعی شکست اقتصادی را برای جهان رقم زد، زیرا دیگر صادرات و وارداتی نیز در هیچ جای دنیا برای تامین نیازها انجام نمی شد و واحدهای تولیدی و توزیعی نیز از فعالیت باز ماندند یا در اجبار با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند.

ویروس کرونا از اوایل اسفندماه به خانه ایرانی ها نیز راه یافت و دولت را به ایجاد محدودیت وادار کرد تا کمیته مقابله با این ویروس بتواند راهکارهایی برای کنترل هر چه بهتر برای جلوگیری از مرگ مردمان این سرزمین پیدا کند و دستورالعمل های بهداشتی نیز سر زندگی شهروندان در آورد و در این شرایط اقتصاد کشور نیز بی بهره نماند.

بعد از توقف فعالیت اغلب مشاغل در کشور از جمله فعالیت های غیر رسمی افرادی که در خانه درآمدزایی می کردند، واردات و صادرات نیز به دلیل تعطیل شدن مرزها با کشورهای همسایه متوقف شد.

آمارها چه می گویند؟

در این مدت که کرونا بر اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده از سوی مسئولان دولتی آمارهای رسمی در بخش های مختلف اعلام شد در زمینه مشاغل، خسارت به ۶ میلیون شاغل و سه میلیون کارگاه در سراسر کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا برآورد شده است یا ۳۰ درصد تعاونی‌ها تحت تاثیر این ویروس با مشکل مواجه شده اند.

با بسته شدن مرزها از اسفندماه سال ۹۸ و بازگشایی تدریجی آن که طی چندماه انجام شد حتی واردات و صادرات نیز از آسیب کرونا بی نصیب نماند و اعمال محدودیت ها بعد از بازگشایی مرزهای مختلف کشور در تمام بخش های ریلی، دریایی و زمینی برای کنترل انتشار این ویروس سطح تجارت در بهار ۹۹ را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تفاوت هایی همراه کرد.

در سه ماهه نخست سال جاری رقمی معادل ۶.۴ میلیارد دلار صادرات و ۷.۶ میلیارد دلار واردات در کشور به ثبت رسیده و کل تجارت در فصل بهار به ۱۴ میلیارد دلار رسانده است و این در حالی است که تجارت کشور در مدت مشابه سال ۹۸ به مجموع ۲۱.۸ میلیارد دلار دست یافته بود.

این ارقام و مقایسه آن با سال گذشته در فصل بهار از کاهش ۴۴ درصدی صادرات و ۲۶.۸ درصد در واردات را نشان می دهد که البته با توجه به بازگشایی تدریجی مرزها بار دیگر به جبران عقب ماندن فروردین و اردیبهشت، آمار تجارت روند صعودی گرفت و حتمال بهبود ارقام تا پایان امسال وجود دارد.

البته این آمارها در پنج ماهه نخست امسال از مجموع ۵۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تجارت خارجی ایران، سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار شده است.

عبور اقتصاد ایران از اوج کرونا

تاثیر کرونا بر اقتصاد

شیوع ویروس کرونا در اقتصاد تمام کشورها تاثیرات منفی مختلفی گذاشته است و بر اساس آمار رسمی جهان شاهد رشد منفی نیم تا منفی ۵۱ درصدی و بیکاری بیش از ۴.۵ درصدی را در اکثر کشورها بود به عنوان مثال حجم تجارت در ایتالیا و اسپانیا با کاهش ۴۵ درصدی مواجه شد، آلمان با کاهش هفت درصدی رشد اقتصادی، بی‌سابقه‌ترین رکود خود پس از سال ۱۹۴۲ را تجربه کرد و چینی‌ها پس از دو دهه وارد رکود شدند.

ایران نیز از این کاهش جهانی بی نصیب نماند هرچند که وجود تحریم های ظالمانه و سیاست فشار حداکثری آمریکا، اقتصاد کشور را از تمام جهان متمایز کرده است.

به دلیل مدیریت درست و ذخایر کافی موجود در کشور، مشکلات غیرقابل پیش بینی نداده و کشورمان توانست از این شرایط عبور کند. این موضوع را فقط مسئولین نمی گویند، آمارها نیز از بهبود وضعیت بعد از گذر از سه ماه نخست شیوع ویروس کرونا حکایت دارد.