۰ نفر

روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری:

اعتبار ۲۲هزار میلیارد تومانی برای اشتغالزایی روستایی/ کسانی که علیه ایران صحبت می‌کنند را به مجادله می‌طلبیم

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۵
کد خبر: 472045
اعتبار ۲۲هزار میلیارد تومانی برای اشتغالزایی روستایی/ کسانی که علیه ایران صحبت می‌کنند را به مجادله می‌طلبیم

رئیس جمهور، روستائیان را تولید گران بزرگ کشور بویژه در دوران جنگ اقتصادی دشمنان خواند و با برشمردن اقدامات و دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه روستاها تاکید کرد که جنگ اقتصادی دشمنان، بدگویی کانال های ضد انقلاب و سخنان ناروا و ناآگاهانه برخی افراد در داخل، تاثیری در روحیه و تلاش های دولت ندارد و این تلاش و خدمت، تا روز و ساعت آخر فعالیت آن، مثل روز اول ادامه خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در آئین افتتاح 6 هزار و 750 طرح عمرانی، 26هزار و 512 طرح اشتغال روستایی و عشایری و 72هزار و 282 واحد مسکن روستایی در سراسر کشور گفت: افتتاح امروز طرحهای ملی روستایی و عشایری با هزینه بیش از 13 هزار میلیارد تومان بیانگر بخش محدودی از تلاش های دولت در راستای توسعه روستاهای کشور است.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید با همه توان و با افتخار، برنامه های توسعه ای کشور را  در شرایط جنگ اقتصادی پیش برده است، اظهارداشت: همه آنهایی را که علیه ایران صحبت می‌کنند به مجادله می‌طلبیم و از آنها می‌خواهیم که با آمار و ارقام به صحنه بیایند تا ببینیم در برق و آب وضعیت ما و دیگر کشورها چگونه است.

روحانی با اشاره به اهمیت تولید و تامین امنیت غذایی جامعه، گفت:  امروز در شرایط جنگ اقتصادی، تامین امنیت غذایی کشور با افزایش تولید و خودکفایی در تامین نیازمندی های کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روستائیان و عشایر در این راه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بار اصلی در تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی در این زمینه بر دوش روستائیان است، گفـت: در سال های اخیر روستاها علاوه بر ایفای نقش در تولید محصولات کشاورزی اعم از دامی، زراعی  و باغی در زمینه توسعه گردشگری نیز نقش آفرین شده اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت برغم همه مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی دشمنان، درحد توان در بخش های مختلف خدمات ارزشمندی را خدمت روستائیان و عشایر عزیز در سراسر کشور عرضه کرده است، اظهار داشت: امروز بالغ بر 99 درصد روستاهای کشور دارای برق هستند و هر هفته 35 روستا در شرایط بهره مندی از آب آشامیدنی سالم و پایدار قرار می گیرد و تا پایان این دولت 10 میلیون روستایی از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار خواهند بود.

وی گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور در این دولت را اقدامی قابل توجه برشمرد و افزود:  امروز علاوه بر اینکه در زمینه گاز خودکفا شده ایم و حتی در فصل زمستان هم گاز را به کشورهای همسایه صادر می کنیم، بخش اعظم روستاهای کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

روحانی افزود: قبل از این دولت، به 14 هزار روستا گازرسانی شد و در این دولت 32 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده است و این یک افتخار بزرگ برای دولت است.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان با  اجرای طرح تحول سلامت و بهبود وضعیت بهداشت و درمان روستاها با ساخت خانه های بهداشت روستایی اشاره کرد و افزود: امروز کار مقابله با بیماری کووید 19 در کشور با خودکفایی انجام می شود.

روحانی همچنین به  توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات در روستاها اشاره کرد و افزود: با کار بزرگی که در این حوزه انجام شده به تدریج همه روستاهای کشور به شبکه هوشمند ارتباطی متصل می شوند و اثر بزرگ این خدمات این است که می بینیم روستایی ما دارای سلامت بیشتر، امکانات آموزشی بیشتر، بهداشت بیشتر و راههای ارتباطی گسترده تر و ایمن تر است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شرایط روستاها را به گونه ای قرار می دهیم که مسئله مهاجرت از روستا به شهر متوقف شود، گفت: وقتی روستاها تخلیه شوند و حاشیه نشینی در شهرها افزایش یابد، هزاران مشکل اجتماعی و اقتصادی بوجود می آید. مهم این است که روستاها به گونه ای رشد کنند که روستایی عزیز ما نیازی به مراجعه به شهر نداشته باشد.

روحانی توسعه اشتغال روستایی را از دیگر اقدامات مهم دولت در مورد روستاها و عشایر عنوان کرد و افزود: روستایی برای ادامه زندگی خود نیاز به شغل و درآمد دارد و این دولت با استفاده از یک میلیارد دلار سرمایه تامین شده از صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، کار ارزشمندی در زمینه اشتغال زایی روستایی به انجام رسانده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از همه مردم کشور و بویژه روستائیان خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس و جنگ نظامی دشمنان علیه ایران همه مردم به جبهه ها رفتند و در خط مقدم مبارزه بودند، امروز هم که جنگ اقتصادی به ملت ایران تحمیل شده مردم ما مقاوم و استوار ایستاده اند و روستائیان با تلاش خود برای تولید در این مقاومت نقش اساسی دارند.

روحانی با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه تولید گندم، گفت: امروز با تلاش روستائیان، کشاورزان و تولیدکنندگان، تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی با قدرت ادامه دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه می دانیم مردم امروز با تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان، در شرایط سختی قرار دارند، تصریح کرد: مهم این است که ملت ما با مقاومت و ایستادگی خود دشمن را شکست داد و ثابت کرد که ما تسلیم نمی شویم و تسلیم نخواهیم شد.

روحانی تاکید کرد: تردید ندارم که این جنگ اقتصادی دشمن برای مدت طولانی نمی تواند ادامه یابد و دشمنان تسلیم مقاومت ملت ایران خواهند شد و ما دشمن را وادار به تسلیم خواهیم کرد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود، بهره مندی یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان روستاها از بیمه تامین اجتماعی را هدیه دولت به روستائیان و عشایر در آستانه روز ملی روستا و عشایر اعلام کرد و گفت: این دولت تا پایان راه خود در کنار روستائیان و عشایر عزیز خواهد بود و تلاش می کنیم همه با هم و در کنار هم در مقابل جنگ اقتصادی دشمن پیروز شویم.

روحانی همچین با اشاره به فرارسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ، گفت: امسال به خاطر شرایط بهداشتی و مردم ایران نتوانستند به زیارت مشرف شوند و در خانه های خود عزاداری می کنند اما خداوند حتما اجر و پاداش زیارت را برای آنها منظور خواهد کرد.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درآستانه اربعین سیدالشهدا، یاد شهیدان دشت نینوا و همه عزیزانی که فرهنگ عاشورا را دنبال می‌کنند، گرامی می‌داریم و به همه آنها درود می‌فرستیم.

امروز افتتاح‌ها رنگ و بوی خاصی داشت. بیست و هفتمین هفته از افتتاح‌ها در سال 99 بود که انشاءالله خداوند توفیق بدهد و بتوانیم این طرح‌ها را در هفته‌های آینده هم ادامه دهیم. فردا روز روستا هست و امروز افتتاح‌هایمان در زمینه روستاهای کشور و مربوط به عشایر عزیز بود.

امروز بیش از 13هزار میلیارد تومان طرح در سراسر کشور افتتاح شد. در بخش‌های مختلف دولتی، نهادهای انقلاب، بسیج سازندگی، کمیته امداد و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام و همه ارگان‌هایی که فعال بودند و در این افتتاح‌ از آنها یاد شد.

در 13 استان این افتتاح‌ها انجام گرفت، اما طرح‌ها مربوط به سراسر کشور بود. در واقع مسئولین از 13 استان با ما در تماس بودند و طرح‌ها افتتاح شد.

همه می‌دانیم روستاییان و عشایر چقدر برای کشور مهم هستند. روستاییان عزیز، تولیدگران بزرگ در کشور هستند. مساله امنیت غذایی بسیار مهم است. در شرایط امروز و در شرایط جنگ اقتصادی،‌ امنیت غذایی بسیار مهم است و البته همیشه باید در زمینه تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی روی پای خود بایستیم و بارِ اصلی این مساله بر دوش روستاییان عزیز است. روستائیان در همه بخش‌های کشاورزی، زراعی، دامی، باغی و در همه بخش‌ها فعال هستند و البته روستاها به غیر از تولید محصولات کشاورزی در صنایع دستی نیز نقش زیادی دارند و در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری هم نقش بسیار ارزشمندی پیدا کردند.

روستاها باید هم مراکز گردشگری باشند و هم باید پاسدار فرهنگ ایران زمین و فرهنگ دینی و اسلامی باشند و روستاییان عزیز مرزبانان میهن و فرهنگ خود در سراسر کشور هم هستند.

همه دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی به روستاییان خدمت کردند و فکر می‌کنم کارِ دولت یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با همه دولت‌های گذشته باشد و از این بابت از همه کارگزاران، مردم، کارگران، کشاورزان و از همه کارمندان سراسر کشور تشکر می‌کنم که کار عظیم و  بزرگی در این مدت انجام دادند و همانطور که در لابلای افتتاح‌ها گفتم، این تلاش و خدمت تا روز آخر و ساعت آخرِ این دولت مثل روز اول ادامه خواهد یافت و در روحیه ما هیچ تزلزلی ایجاد نخواهد شد.

 نه تحریم دشمنان، نه جنگ اقتصادی آنها در این دو سال و نیم اخیر، نه بدگویی کانال‌های ضدانقلاب و فارسی زبان خارج از کشور، نه بعضی از افرادی که ناآگاهانه سخنان ناروا می‌گویند، اینها نه در روحیه ما تاثیر دارد نه در کار ماِ، از خداوند استمداد می‌‌کنیم و کمک می‌طلبیم و دستمان را به سمت مردم عزیز خودمان، روستاییان، شهرنشین‌ها همه جا دراز می‌کنیم و این ملت هستند که در همه جا می‌توانند یارِ کشور و یار استقلال و آزادی سرزمین بزرگ‌مان باشند.

بحمدالله در بخش‌های مختلف خدمات بسیار ارزشمندی را خدمت روستاییان و عشایر عرضه کردیم. البته معنایش این نیست که این خدمات بدون نقصِ و حداکثر است، ولی در شرایط جنگ اقتصادی با همه توان توانستیم این کار را انجام دهیم. البته در بعضی از بخش‌ها  کار بسیار پرافتخار است و همه آنهایی که علیه ایران صحبت می‌کنند آنها را به مجادله می‌طلبیم و از آنها می‌خواهیم که به صحنه بیایند و آمار و ارقام را بیاورند، ببینیم، در زمینه برق‌رسانی در سراسر کشور، چند درصد مردم شهری و روستایی دارای برق هستند و در کشورهای دیگر چگونه است؟ آمارهای بین‌المللی به طور متوسط چه می‌گوید.

امروزه 100 درصد شهرهای کشورمان و تقریبا تا پایان دولت می‌توانیم بگوییم 100 درصد روستاهای کشور برق خواهند داشت و الان بالای 99 درصد روستاهای کشور دارای برق هستند و این بسیار مهم است. به غیر از رفاه مردم مساله محیط زیست هم اینجا مطرح است. وقتی برق را در اختیار روستایی قرار می‌دهیم، یعنی بیابانها، مراتع و جنگلها را داریم حراست و حفاظت می‌کنیم.

در زمینه آبرسانی به روستاها هر هفته 35 روستا از آب سالمِ پایدار برخوردار می‌شوند. در جایگاه اعلام این خدمت بزرگ در سطح جهان هستیم، اینکه در آغاز این دولت کمتر از یک میلیون نفر روستایی از آب سالمِ بهداشتی پایدار برخوردار بودند و تا پایان این دولت آن عدد کمتر از یک میلیون نفر تقریبا به نزدیک 10 میلیون نفر می‌رسد. الان 8 میلیون نفر دارای آب آشامیدنی پایدار و سالم هستند و یک میلیون و 400 هزار نفر دیگر تا پایان دولت انشاءالله از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

در زمینه گاز کاری که امروز در کشور انجام گرفته در این 7 سال و چند ماه قابل توجه است. کل روستاهای کشور، قبل از انقلاب تقریبا اصلا روستایی نداشتیم که دارای گاز باشد. در همین مرکز کشور در تهران جز چند محله، بسیاری از محله‌ها دارای گاز نبودند. اینکه یکی از مسئولین امروز گفت که عزیزان روستایی در بسیاری از جاها کپسول گاز بر دوش داشتند و از دوش آنها برداشتیم، در تهران هم همین بود. در بسیاری از محلات تهران صف بسته می‌شد تا کامیون بیاید و گاز بیاورد و مردم کپسول خالی را بدهند و کپسول پر شده را بگیرند. کاملا یادمان هست در سالهای قبل از انقلاب، و امروز یک افتخار بزرگی نصیب کشور شده، اولا در تولید گاز خودکفا هستیم و روی پای خودمان ایستادیم، قادریم گاز را حتی در فصل زمستان به کشورهای همسایه صادر کنیم و همچنین تقریبا بخش اعظم روستاها تحت پوشش گازرسانی قرار گرفتند.

قبل از این دولت 14 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و گاز به 14هزار روستا رسید و در این دولت بیش از دو برابر این عدد به روستاها گازرسانی انجام گرفته، یعنی به 32 هزار روستا گازرسانی انجام شده است.

در بخش‌های دیگر هم آمار و ارقام همین را می‌گوید. در زمینه بهداشت کار عظیمی انجام گرفته است. اینکه الان معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که در هر ماه 100 پروژه روستایی بهداشتی به افتتاح می‌رسانیم، کاری که در زمینه طرح تحول سلامت انجام گرفته، باعث شده که امروز تقریبا با خودکفایی با کرونا مقابله می‌کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشمندان، پزشکان و پرستاران این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند و امروز بهداشت به سراسر روستاهای کشور گسترش پیدا کرده و این نشان این است که خدمات روز به روز ادامه پیدا می‌کند.

در زمینه ارتباطات، مخصوصا در شرایط کرونایی که ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات بسیار مهم است، در واقع می‌توانیم بگوییم قبل از این دولت در روستاها خبری نبوده، بسیاری از روستاها دارای ارتباطات موبایلی نبودند و در این دولت کار بزرگی انجام گرفته و به تدریج همه روستاهای کشور به شبکه هوشمند ارتباطی متصل می‌شوند. در واقع اثر بزرگ همه این خدمات این است که ببینیم اولا روستاییان هم دارای سلامت بیشتر، دارای امکانات آموزشی بیشتر، دارای رفاه بیشتر، بهداشت بهتر و رفت و آمد بهتر هستند.

در این مراسم اعلام شد که 2 هزار و 500 کیلومتر راه و جاده امروز افتتاح شد و تا پایان این دولت هم 15 هزار کیلومتر راه و جاده دیگر افتتاح خواهد شد. این بخشی از اقدامات دولت در جاده‌های روستایی و در مسکن روستایی و مقاوم‌سازی‌ای است که انجام می‌‌گیرد.

از همه اینها مهم‌تر این است که شرایط روستا را به گونه‌ای قرار می‌دهیم که مساله مهاجرت روستا به شهر متوقف شود، این خیلی مهم است. وقتی مراکز تولید تخلیه و خالی شود، روستاها تخلیه شود و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ درست شود، هزاران مشکل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برای کشور به وجود می‌آید. مهم این است که روستاهای کشور دارای جاذبه شوند و به گونه‌ای باشد که جوانان عزیز روستایی وقتی رشد پیدا می‌کنند، با فقدان امکانات مواجه نباشند.

در سابق اینطور بود که یک روستایی اگر می‌خواست درس بخواند، حداکثر در حد دوره دبستان و ابتدایی بود. بعد اگر می‌خواست دوره متوسطه را بخواند، ناچار بود به شهر مهاجرت کند یا رفت و آمد کند. الان شرایط فرق کرده، در بسیاری از شهرها امروز دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرده، مدارس، دبیرستانها، مراکز آموزشی، حتی امروز شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است.

این عدم یا کاهش مهاجرت نتیجه همین تلاش‌ها و خدمات است و انشاءالله قدم به قدم به مهاجرت معکوس برسیم و روستاها شرایطی پیدا کند که مردمی که از روستاها به شهرها آمدند، باز به روستاهای خودشان برگردند. این نقطه بسیار مطلوب برای کشور است.

کارِ بزرگ دیگری که برای روستاها می‌بایست انجام می‌‌گرفت بحث اشتغالزایی بود. همه خدمات را هم اگر به روستا ببرید، اما اشتغال نباشد، طرف می‌خواهد چه کار کند؟ به هر حال می‌خواهد زندگی کند و برای زندگی نیاز به شغل دارد. ممکن است برخی اشتغال‌شان اشتغال در بخش کشاورزی باشد، بخش دیگر در صنایع کوچک و متوسط باشد و بخش دیگر در خدمات باشد، اما مهم این است که روستایی دارای شغل و درآمد باشد و بتواند زندگی کند.

کاری که در دو سه سال اخیر برای طرح اشتغالزایی روستایی انجام گرفت و یک میلیارد دلاری که از صندوق با اجازه مقام معظم رهبری گرفتیم مساله بسیار مهمی بود. حدود 22 هزار میلیارد تومان اعتبار در روستاها برای اشتغالزایی آوردیم و دیدید که همین امروز چقدر طرح‌های اشتغالزایی افتتاح شد . کارهایی که از ابتدای سال در این شش ماه و دو هفته انجام گرفته بود، مورد افتتاح قرار گرفت. این مساله اشتغال مساله بسیار مهم و اساسی کشور است.

روستایی در روستا باید دارای شغل مورد نظرش باشد، باید دارای درآمد مکفی باشد و آن جایگاهی که روستایی دارد، باید آن جایگاه هم حفظ شود. بعضی‌ها در فرهنگ و تبلیغات اینطور به ذهن‌شان می‌آید که روستایی بودن یا شهری بودن چگونه باید با هم مقایسه شود! نه چون من فرزند روستا هستم، به روستا افتخار کنم، روستایی بودن واقعا افتخار است. برای همه و آنهایی که در شرایط سخت در امر تولید تلاش کردند، در آن روزهای سخت در روستا، الحمدالله روز به روز شرایط روستا سهل‌تر و آسان‌تر و آماده‌تر می‌شود.

یک تشکر مهم و جدی می‌خواهم بکنم از همه کشور و از همه مردم و از روستاییان عزیز؛ آن روز که روز دفاع مقدس بود و روزی بود که دشمن به ناروا به ایران اسلامی حمله کرد و جنگی را بر کشور تحمیل کرد، جنگ نظامی، همه مردم به جبهه‌ها رفتند و روستاییان تقریبا در خط مقدم بودند. در یکی از همین گزارش ها گفته شد در روستاهایی که 2 هزار، 3هزار یا بیشتر، جمعیت آنها بوده، 10هزار، 20هزار بوده، صدها شهید تقدیم کردند و این بسیار مهم است که در روز دفاع روستاییان و عشایر در خط مقدم آمدند و مقاومت کردند.

امروز هم با یک جنگ تحمیلی دیگر مواجه هستیم، دیروز جنگ تحمیلی نظامی بود بر علیه ملت و کشور و امروز یک جنگ تحمیلی اقتصادی بر علیه ملت و کشور از دو سال و نیم پیش آغاز شده است. مردم مقاومت و ایستادگی کردند و روستاییان در این مقاومت نقش بسیار ارزشمندی داشتند. اینکه امروز در تولید گندم می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم، به این دلیلی است که نان مردم، نیاز سفره مردم را روستاییان تامین می‌کنند. بسیاری از محصولات غذایی را روستاییان تامین می‌کنند و همچنین روستاییان عزیز در این شرایط سخت مقاومت می‌کنند و اگر تلاش روستاها و تولید در روستاها در بخش غذایی نبود، نیاز کشور به خارج خیلی بیشتر می‌شد. امروز هم هنوز در همه ابعاد به خودکفایی نرسیدیم و باز هم این روستاییان عزیز هستند که باید در زمینه خودکفایی تلاش بیشتر کنند.

امروز روز مقاومت و ایستادگی و حضور در جبهه جنگ تحمیلی اقتصادی است و روستاییان نقش بسیار ارزشمندی دارند. می‌دانیم همه ملت ایران با زندگی سخت، با شرایط سخت مواجه است اما با روحیه بلند و با قامتی استوار در برابر توطئه‌ها ایستادند. مهم این است که ملت ایران از شهری و روستایی دشمن را شکست داد. دشمنان هدف‌شان تسلیم کشور بود ولی تسلیم نشدیم و تسلیم نخواهیم شد. این جنگ نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند اما اگر هم ادامه پیدا کند ملت ایران در برابر بیگانگان تسلیم نمی‌شود. بیگانگان در نهایت تسلیم منطق و تسلیم ایستادگی ملت ایران خواهند شد. بی‌تردید، شکی نداریم دشمن را وادار به تسلیم می‌کنیم و این مقاومت و ایستادگی برای ملت ایران در این روزهای بسیار سخت بسیار ارزشمند است.

فردا روز روستا است و ما به استقبال آن روز رفتیم. امروز هدیه‌ای هم برای روستاییان داشتیم و آن بحث تامین اجتماعی روستاییان بود. از اول دولت به وزارت کار تاکید می‌کردم که این مساله تامین اجتماعی برای زندگی روستاییان باید حل و فصل شود. آنهایی که به هر حال در سن پیری قرار می‌گیرند، یک تکیه گاهی باید داشته باشند، زندگی‌شان باید بتواند تامین شود. اینکه امروز شاهد اعلام بیمه شدن یک و نیم میلیون نفر بودیم، علاوه بر بیمه‌ای که در سالهای قبل داشتیم، این یک ونیم میلیون نفر بیمه‌ تامین اجتماعی شده جدید برای روستاییان، هدیه‌ای بود که امروز تقدیم روستاییان کردیم.

به روستاییان عزیز سلام می‌کنیم، درود می‌فرستیم و به آنها عرض می‌کنم که تا پایان راه در کنار آنها خواهیم بود و همه با هم در کنار یکدیگر در این مقاومت بزرگ ملی  شاهد روز پیروزی به حول و قوه الهی انشاءالله خواهیم بود.

کلمه آخر، یادی از اربعین ابا‌عبدالله‌الحسین است که امسال به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مردم بسیار عزیز و عاشق ایران نتوانستند به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند، اما الاعمال بالنیات، به هر حال آن نیت پاک مردم که می‌خواستند به زیارت و پیاده‌ روی اربعین بروند و به خاطر شرایط بهداشتی موفق نشد، حتما خداوند آن اجر و مزد را برای آنها منظور می‌کند و بنابراین سلام می‌کنیم به ابیاعبدالله‌الحسین و یاران بزرگوارش. افتخار ملت ایران این است که همواره پیرو راه و مسیر شهدای کربلا باشیم و انشاءالله خداوند این توفیق را به ما خواهد داد که شیعه ابا‌عبدالله‌الحسین و ائمه هدی علیهم‌السلام باشیم.

ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمت ‌الله و برکاته.