۰ نفر

یک کارشناس حوزه کار:

از بازار ۸۰ میلیونی داخل غافل نشویم!

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۷
کد خبر: 470130
از بازار ۸۰ میلیونی داخل غافل نشویم!

یک کارشناس حوزه کار معتقد است: در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، باید به تولید و صنعت کشور بها بدهیم و از بازار ۸۰ میلیونی داخل غافل نشویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمید نجف درباره راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی ابراز عقیده کرد و گفت: در شرایط حاضر نگاه ما باید به تولید داخلی و استفاده از ظرفیت بخشهایی همچون کشاورزی باشد. طبعا بخشهایی مثل گردشگری یا خدمات به دلیل کرونا آسیب دیده اند و نمی توان انتظار درآمدزایی یا ارزآوری از آنها داشت اما با توجه به جمعیت کشور نباید از بازار ۸۰ میلیونی داخل غافل شویم.

وی ادامه داد: درست است که به دلیل کرونا و فشارهای اقتصادی در صادرات بخشی از محصولات کشاورزی دچار مشکل شده ایم ولی در عوض بسیاری از محصولات تولیدی با قیمت مناسبتر به دست مردم رسید. شاید در گذشته به دلیل افزایش صادرات، نمی توانستیم از تنوع محصولات داخلی بهره مند شویم ولی اکنون به راحتی محصولات کشاورزی و تولیدی در اختیار مصرف کننده است؛ ‌لذا معتقدم که باید در این شرایط نگاهمان به تولید و صنعت داخلی باشد و تولیدگران و صنعتگران حمایت کنیم.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید برای شرایط سخت و موقعیتهای بحرانی یک چشم انداز تعریف کنیم، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر روی برنامه های کوتاه مدت و گذرا تمرکز کرده ایم، در حالی که باید به برنامه های بلندمدت بیاندیشیم. شاید اگر ۱۰ سال در قالب یک چشم انداز بلندمدت برای زمان حاضر برنامه ریزی می کردیم و به توسعه صادرات غیر نفتی و گسترش صادرات محصولات باغی، دامی و زراعی فکر می کردیم، با کمترین آثار و پیامد ناشی از تکانه های اقتصادی مواجه می شدیم.

نجف افزود: ممکن است اقتصاد ما تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار بگیرد، بنابراین باید برنامه ریزی کنیم که اگر بحرانی پیش آمد در چه زمینه هایی فعالیت کنیم و از چه بخشهایی اندوخته و درآمدزایی داشته باشیم.

به گفه وی، سالهای سال از محل درآمدهای سرشار نفتی هزینه می کردیم و این درآمدها بسیاری از چاله های اقتصادی را پر می کرد ولی امروز دیگر نمی توانیم به دلارهای نفتی اعتماد کنیم و باید به سمت اشتغال پایدار و توسعه صادرات ارزآور برویم و صرفه جویی در هزینه ها را در پیش بگیریم.