۰ نفر

وزارت اقتصاد خبر داد

فروش ۴۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی در هفته جاری

۲ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۸
کد خبر: 469295

فروش ۴۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی در هفته جاری

۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان طی هفته جاری برای مصارف بودجه عمومی از محل انتشار اوراق مالی اسلامی تامین مالی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور طی ماه‌های اخیر نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری هفده مرحله حراج اوراق بدهی میان بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام نموده است.

بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه در هفته جاری مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر و همچنین هفدهمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی در تاریخ ۱. ۷. ۱۳۹۹ برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مبلغ ۷۰۷ میلیارد تومان اوراق به شرح جدول شماره (۱) به فروش رسید. در مجموع در طی هفته جاری مبلغ ۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان برای مصارف بودجه عمومی از محل انتشار اوراق مالی اسلامی (اعم از اسناد خزانه اسلامی) تأمین مالی شد.

18

این گزارش می‌افزاید، با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق، تاکنون مجموعاً ۷۰ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تأمین مالی شده است.

این گزارش خاطر نشان می‌سازد، با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری شانزده مرحله قبلی حراج اوراق بدهی دولت و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ ۲۵. ۶. ۱۳۹۹ در مجموع معادل ۸۷ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان شامل ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۶۹ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده که جزئیات آن در جدول شماره (۲) ارائه می‌شود:

19

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور) حسب وظایف قانونی و تخصصی خود با استناد به نتایج تحلیل جامع "روند تحولات متغیرهای اقتصادی"و "روند سنجه‌های پایداری بدهی‌های دولت در قالب سناریوهای مختلف" و متناسب با برآورد جریان ورودی و خروجی منابع عمومی و نیز با درنظر داشتن اولویت سازگاری سیاستی با چارچوب سیاست‌گذاری پولی، هر هفته نسبت به برگزاری حراج اوراق بدهی و ارزیابی و پذیرش پیشنهادات خرید اقدام می‌نماید.

بدیهی است نتیجه رویکرد صدرالذکر حصول به اطمینان کامل از توانمندی دولت در بازپرداخت اصل و فرع تعهدات ناشی از انتشار اوراق مالی اسلامی در سررسید و در ادامه تعیین فاکتورهای کلیدی در پذیرش پیشنهادات بوده و خواهد بود.