۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

طرح جهش تولید و ساخت مسکن پایه پولی و تورم را افزایش خواهد داد/ طرح به کمیسیون عمران بازگردد

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 469097
طرح جهش تولید و ساخت مسکن پایه پولی و تورم را افزایش خواهد داد/ طرح به کمیسیون عمران بازگردد

مهدی طغیانی در واکنش به دیدگاه‌های موافق و مخالف در خصوص طرح جهش تولید و ساخت مسکن به این نکته اشاره می‌کند که به هیچ وجه بوسیله یک خط اعتباری و از طریق برداشت از منابع بانکها و قرار دادن تسهیلات تکلیفی بر دوش بانکها، نمی توان بهبودی در وضعیت آشفته مسکن ایجاد کرد بلکه چنین تصمیماتی در صورت اجرا، تکانه‌های تورمی تازه‌ای را ایجاد خواهند کرد و برعلیه معیشتِ همان اقشاری مورد هدف همین طرح عمل خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به رویکرد کلی مجلس نسبت به طرح مسکن و ضرورت های کارشناسی قبل از ارائه طرح‌های مهم گفت: در مورد طرح جهش تولید مسکن که توسط کمیسیون عمران مجلس کار شده، با توجه به تبعات منفی این طرح بر روی شاخص‌های اصلی اقتصاد، پیشنهاد ما این بود که لازم است به کمیسیون بازگردد، بیشتر مورد بررسی و چکش کاری همه جانبه قرار بگیرد. ضمن اینکه کمیسیون‌های مشترک هم نظراتشان را درباره آن ارائه کنند تا طرحی با بیشترین میزان توفیق در حوزه مسکن عملیاتی شود. به عنوان مثال بحث تامین مالی چنین پروژه‌هایی از نظر ما بسیار مهم و کلیدی است؛ اصلا و ابدا از طریق یک خط اعتباری و از طریق برداشت از منابع بانکها و تسهیلات تکلیفی بر دوش بانکها قرار دادن، نمی‌توان به اهداف پیش بینی شده  این طرح دست پیدا کرد. اتفاقا چنین تصمیماتی در صورت اجرا، تکانه‌های تورمی تازه‌ای را ایجاد خواهند کرد و درست بر خلاف اهدافی که برای آن ترسیم شده، عمل خواهند کرد.

طغیانی در ادامه با اشاره به تصمیم نمایندگان برای بررسی بیشتر این طرح و ورود کمیسیون های مشترک به ارزیابی طرح خاطرنشان کر د: درخواست کلی نمایندگان این بود که طرح جهش تولید و ساخت مسکن به کمیسیون عمران بازگردد، در کمیسیون‌های مشترک هم بررسی شود، نظرات کارشناسان و صاحبنظران از جنبه‌های مختلف اخذ شود. آثار و نتایج یک چنین تصمیماتی در سایر بازارها  ارزیابی دقیق شود، منابع مالی طرح شناسایی و راه‌های تحقق آن تحلیل و موشکافی شود تا در نهایت یک طرح غربال شده، دقیق و البته کاربردی راهی صحن شود و در مرحله اجرا باعث کمتر شدن مشکلات مردم در حوزه مسکن شود. نه اینکه باری تازه بر مشکلات قبلی مردم بیفزاید و خود به عاملی برای رشد نقدینگی و تورم بیشتر بدل شود.