۰ نفر

براساس گزارش مرکز آمار ایران؛

تورم سالانه شهریور به ۲۶درصد رسید/ افزایش ۳.۶درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه قبل

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
کد خبر: 468973
تورم سالانه شهریور به ۲۶درصد رسید/ افزایش ۳.۶درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه قبل

تورم در شهریور ماه افزایش یافت، براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه شهریور ماه١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٦,٠درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه١٣٩٩ به عدد ٣٤,٤درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١٣٩٩ به عدد ٣٤,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤.٤ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٤,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٥,٥ واحد درصدی به ٣١.٥ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٣ واحد درصدی به ٣٥.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٤,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ٣,٩ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٤,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤,٥ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. 

نرخ تورم ماهانه شهریور ١٣٩٩ به ٣,٦ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٠ درصد و ٣.٩ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٦ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٦,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢٦,١ درصد و ٢٥.٤ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠,٢  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

براساس این گزارش، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم­مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهی‌ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه­گانه، لپ­تاپ) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٣,٤ درصد برای دهک اول تا ٢٩.٩ درصد برای دهک دهم است.

بر همین اساس،  شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوار کشور با سال پایه ۱۳۹۵، ۲۴۳.۳ است و شاخص قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات مصرفی خانوارهای کشور در شهریور ۱۳۹۹، ۲۸۴.۴ است. شاخص قیمت کالاهای غیر خوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای کشور ۲۲۹.۳ است و همچنین شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوار های شهری ۲۴۳.۱ است. شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات مصرفی خانوارهای شهری ۲۸۵.۱ است. 

شاخص قیمت کالاهای غیر خوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ۲۹۹است. 

شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی ۲۵۱.۰ و شاخص قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات مصرفی خانوارهای روستایی ۲۸۲.۱ و همچنین شاخص قیمت کالاهای غیر خوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی ۲۳۰.۵ است.