۰ نفر

براساس آخرین آمار مشخص شد:

ثبت‌نام بیش از ۴۰۰هزار بنگاه برای تسهیلات کرونا

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۳۱
کد خبر: 468191
ثبت‌نام بیش از ۴۰۰هزار بنگاه برای تسهیلات کرونا

براساس آخرین آمار ۴۹۲هزار و ۵۱۰بنگاه برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کردند که بیشترین استقبال برای دریافت این وام از سوی رانندگان ناوگان عمومی مسافری و آرایشگرها بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع بیماری کرونا، قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها تنها راهکار مقابله با این اپیدمی بود و دولت برای حمایت از آنها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد. براین اساس ثبت نام متقاضیان دریافت وام کرونا از سیزدهم خردادماه در سامانه کارا شروع شد.

با وجود ابعاد گسترده شیوع بیماری کرونا کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت نام وام کرونا را تا پایان شهریور ماه تمدید کرد. با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا ادامه دارد پیش‌بینی می‌شود ثبت نام متقاضیان دوباره تمدید شود.

تعداد رسته‌ها و مشاغل آسیب دیده از کرونا

در ابتدا تنها بنگاه‌های دارای کد بیمه‌ای اجازه ثبت نام در این سامانه را داشتند، اما در مرحله بعد مشاغل غیررسمی که کد بیمه‌ای نداشتند هم مشمول دریافت تسهیلات کرونایی شدند. در مجموع ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته شناسایی شد. تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل این ۱۴ رسته شامل سه میلیون واحد است که یک میلیون و ۳۰۰ واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و یک میلیون و ۷۰۰ واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند. همچنین در این واحدها ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

جزئیات ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا

براساس آخرین آمار تا کنون ۴۹۲ هزار و ۵۱۰ بنگاه متقاضی دریافت تسهیلات کرونا که شامل ۸۹۲ هزار و ۵۴۷ شغل می‌شود، در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند.

در میان ثبت نام کنندگان رانندگان حمل و نقل مسافری، آموزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها، فروش پوشاک زنانه، باشگاه‌های ورزشی، مراکز توان بخشی و مدارس غیرانتفاعی بیشترین تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات را به خود اختصاص دادند.

برابر آمار از میان ۴۹۲ هزار و ۵۱۰ مورد ثبت نام در سامانه کارا، تعداد ۲۸۹ هزار مورد مربوط به رانندگان و ۲۸ هزار مورد آموزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها هستند.

همچنین از میان ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیررسمی که می‌توانستند در سامانه کارا ثبت نام کنند تنها ۱۵۹ هزار و ۲۱۰ بنگاه ثبت نام کردند که ۵۵ هزار و ۲۵۳ بنگاه از سوی وزارت صنعت معرفی شده بودند و ۵۵ هزار و ۲۵۲ نفر نیز رانندگان مسافری هستند که بیمه ندارند.

چه میزان تسهیلات کرونا پرداخت شده است؟

برای ۴۹۲ هزار و ۵۱۰ بنگاهی که در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند اعتباری برای ۹ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان اعتبار لازم است که تا کنون سه هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد پرداخت شده است.

پیش بینی شده بود که ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط ۱۹ بانک عامل به متقاضیان دریافت وام کرونایی پرداخت شود.

میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها و زمان بازپرداخت 

براساس آیین نامه اولیه پرداخت این تسهیلات، کارفرمایان متعهد بودند حداقل ۹۰ درصد نیروی کار خود را حفظ کنند. به عبارتی شرط دریافت تسهیلات این بود که کارفرمایان متعهد می‌شدند تا پایان سال نیروی کار خود را حفظ و بیمه آنها را پرداخت کنند، در غیر این صورت مشمول جریمه می شدند و سود نرخ تسهیلات دریافتی آنها تا ۲۴ درصد افزایش می یافت.

اما این مورد با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موافقت کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اصلاح شد و تعهد کارفرمایان برای حفظ نیروی کار خود تنها برای ۳ ماه و تا زمان پرداخت تسهیلات است.

براساس این گزارش در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

نرخ سود تسهیلات نیز ۱۲ درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است.

وثایق لازم برای بازپرداخت تسهیلات کرونایی بنگاه‌ها 

 بنگاه‌هایی که ۱۶۰ میلیون تسهیلات دریافت می‌کنند فقط سفته یا چک کفایت می‌کند، اما بنگاه هایی که ۱۶۰ تا ۴۸۰ میلیون ریال وام دریافت می کنند باید یک سفته یا چک همراه با یک ضامن که می‌تواند واحد اقتصادی دیگر یا کارمند باشد، ارائه دهند.

وثیقه تسهیلات ۴۸۰ تا ۱۶۰۰ میلیون ریالی شامل سفته یا چک، همراه  دو ضامن است و وام ۱۶۰۰ تا ۲ هزار میلیون ریال علاوه بر چک یا سفته باید سه ضامن به عنوان وثیقه ارائه شود.

 برای تسهیلات بیش از ۲ هزار میلیون ریال نیز لازم است از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک وثایق متعارف ارائه شود.

نکته قابل توجه این است که سقف مبلغ سفته ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات است.