۰ نفر

در مقاله‌ای بررسی شد؛

وضعیت تراکنش‌های آنلاین در طول خانه‌نشینی کرونا

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 468080
وضعیت تراکنش‌های آنلاین در طول خانه‌نشینی کرونا

نرخ رشد سالانه سهم ارزش تراکنش‌های آنلاین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۸۴ درصدی و در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۳۲ و ۲۴۶ درصد رشد را شاهد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، همزمان با شیوع کرونا در کشور, مشکلات متعددی برای کسب و کارها ایجاد شد, یکی از آن مشکلات خانه نشینی و بیکاری بخش زیادی از مجموعه های کسب و کار و بیکاری کارگران بود.

جهان پس از شیوع کووید-19 با یکی از مهمترین بحران‌های اقتصادی خود روبرو شده است. در این شرایط، ارزیابی تاثیرات بلافاصله ناشی از همه‌گیری، اهمیت بالایی در تعیین آسیب‌دیده‌ترین بخش‌ها و توصیه سیاست‌هایی دارد که مرحله بعدی احتمالی شیوع را در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر، قرنطینه و سیاست‌های خانه‌نشینی که در جریان همه‌گیری از سوی دولت‌های مختلف به کار گرفته شد نیز تبعاتی برای هر اقتصادی دارد.

بر همین اساس، محمد حسینی و ابوالمحسن والی‌زاده در مقاله‌ای با استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی ماهانه انجام شده از طریق پایانه‌های فروش، تاثیر قرنطینه ناشی از کووید-19 و بازگشایی اقتصاد بر الگوهای فعلی را بررسی کردند. با مقایسه داده‌های ماه‌های مشابه سال قبل، مشخص شد که در فاصله‌ای که خانه‌نشینی شدیدتر بود (اسفند و فروردین/ مارس-آوریل)، نرخ رشد سالانه ارزش تراکنش‌ها در مقایسه با ماه‌های قبل از شروع همه‌گیری 45 درصد کاهش یافت. پس از بازگشایی اقتصاد ایران در اردیبهشت-خرداد، نرخ رشد سالانه 6 درصد بیش از ماه‌های مشابه بود که نشان می‌دهد تقاضای انباشت‌شده پس از بازگشایی تخلیه شده است.

همچنین مشخص است که همه‌گیری کووید-19 موجب افزایش قابل توجه تراکنش‌های آنلاین شده است و تاثیر آن پس از بازگشایی اقتصاد نیز ادامه دارد. این موضوع می‌تواند گویای اثر ماندگار کووید-19 بر ترجیحات مصرف کننده در مورد خریدهای آنلاین باشد.

بخش‌های آسیب‌دیده

در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است که در تمام گروه‌ها جز مواد غذایی و آشامیدنی، تعداد و ارزش تراکنش‌های مشاهده شده در اسفند و فروردین‌ماه کاهش چشمگیری یافته است. بیشترین افت در فروردین‌ماه مربوط به هتل و رستوران‌ها بوده که ناشی از تاثیرات نوروز و خانه‌نشینی در ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته است. هتل و رستوران‌ها در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته، با کاهش 97 درصدی در ارزش و 123 درصدی در تعداد تراکنش‌های انجام شده، روبرو شده‌اند.

گروه‌های دیگری که در فروردین‌ماه آسیب قابل توجهی دیده‌اند را می‎توان آموزش (کاهش 82 درصدی در ارزش و 112 درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، پوشاک و کفش (کاهش 82 درصدی در ارزش و 112 درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، تفریح و سرگرمی (کاهش 52 درصدی در ارزش و 46 درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، حمل‌ونقل (کاهش 47 درصدی در ارزش و 36 درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، ارتباطات (کاهش 38 درصدی در ارزش و 32 درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، لوازم خانگی و اثاثیه (کاهش 40 درصدی در ارزش و 19 درصدی در تعداد تراکنش‌ها) و سلامت (کاهش 22 درصدی در ارزش و 21 درصدی در تعداد تراکنش‌ها) دانست. گروه مواد غذایی و آشامیدنی تنها گروهی است که در اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه امسال رشد منفی نداشت و حتی رشد 16 درصدی تعداد تراکنش‌ها را در فروردین امسال تجربه کرد. بر اساس مطالعه انجام گرفته، پس از بازگشایی تدریجی اقتصاد در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، شاهد این هستیم که نرخ رشد سالانه بهبود یافته است.

در بخش خرده‌فروشی نیز بیشترین کاهش مربوط به پوشاک و کفش، اسباب‌بازی، تجهیزات ورزشی، قالی و کفپوش، سایر خرده‌فروشی‌ها، لوازم خانگی و اثاثیه، کتاب و روزنامه‌فروشی بوده است.

بر اساس یک مقاله، نرخ رشد سالانه سهم ارزش تراکنش‌های آنلاین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد 184 درصدی و در اردیبهشت و خرداد به ترتیب 232 و 246 درصدی را شاهد بوده است. کمترین آسیب از نظر تعداد تراکنش انجام شده در طول دوران خانه‌نشینی نیز متعلق به مواد غذایی و آشامیدنی بوده است.