۰ نفر

مقام سازمان ملل:

فعال کردن تحریم‌های ایران یک ژست تو خالی از سوی آمریکا است

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۰
کد خبر: 467964
فعال کردن تحریم‌های ایران یک ژست تو خالی از سوی آمریکا است

یک مقام سازمان ملل از نبود اجماع در شورای امنیت برای فعال کردن تحریم‌های تعلیق شده ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مقام سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را ژست توخالی نامید.

بر این اساس، وی گفت: آمریکا از آنجا که می‌کوشد تحریم‌های ایران را از ۲۰ سپتامبر فعال کند، احتمالاً به زودی با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، خواستار تشکیل کمیته ناظر بر اجرای تحریم‌های تهران می‌شود.

وی افزود: این درخواست بی تردید رد خواهد شد، زیرا هیچ اجماعی در شورای امنیت برای فعال کردن تمامی تحریم‌های تعلیق شده ایران وجود ندارد.

این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد: اقدام آمریکا یک ژست تو خالی است. آن‌ها تنها می‌توانند با یک فرمان اجرایی سایر کشور‌های جهان را به دلیل نقض تحریم‌های ایران تنبیه کنند. آمریکا خواهد کوشید علاوه بر تحریم تسلیحات متعارف، امکان توقیف محموله‌های قانونی ایران را کسب کند.

وی تاکید کرد: احتمالاً آمریکا کشور‌های دیگر را مجبور به رهیابی و توقیف هواپیماها، نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی خواهد کرد. این اقدام واشنگتن بی تردید باعث تحریک تهران خواهد شد. آمریکا اعتقادی به چند جانبه گرایی ندارد و می‌کوشد با یک جانبه گرایی به خواسته‌های خود برسد.

ساعاتی قبل سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که امضا کننده توافق برجام هستند با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند: برخلاف ادعا‌های مطرح شده مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشتن تحریم‌های ایران پس از ۲۰ سپتامبر، همچنان تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران به حال تعلیق باقی خواهد ماند.

این سه کشور اروپایی در این نامه تاکید کردند: ما بر تعهد خود بر توافق هسته‌ای ایران تاکید داریم و خواستار آنیم که توافق برجام باقی بماند. هر تصمیمی (از سوی آمریکا) برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران فاقد اثر قانونی و بی فایده خواهد بود.

این در حالی است که پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از ۲۰ سپتامبر به صورت اتوماتیک باز گردانده خواهد شد.

دیروز نیز یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران بی فایده است و هیچ تحریمی علیه تهران فعال نخواهد شد.

 این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: شاهد گسترش تلاش‌های آمریکا برای فعال کردن ساز و کار فعال سازی تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران بوده ایم. حقیقت این است که تحریم‌های پیشین ایران همچنان به حالت تعلیق خواهند ماند و توافق برجام ادامه خواهد یافت. اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه مانند چکاندن ماشه اسلحه است در حالی که گلوله‌ای از آن خارج نمی‌شود.

منابع خبری اعلام کرده اند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد یک فرمان اجرایی جدید درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران امضا کند.

سه منبع مطلع گفته‌اند او قصد دارد با این فرمان، تحریم‌هایی را علیه طرف‌هایی که ممنوعیت‌های مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران را نقض می‌کنند، اعمال کند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، همچنین افزودند تا چند روز آینده دستورالعمل اجرایی این فرمان صادر می‌شود و رئیس جمهور اجازه خواهد داشت تا متخلفان را از راه تحریم‌های ثانویه تحریم کرده و از دسترسی به بازار آمریکا محروم کند.