۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد:

چرا مشکلات اقتصادی، ایران را شوکه می‌کند؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 466403
چرا مشکلات اقتصادی، ایران را شوکه می‌کند؟

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید همانطور که بسیاری از کشورها برای کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی، نسبت به تغییر رویه در سیاست گذاری‌های کلان اقدام کردند، ایران نیز باید همین مسیر را طی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناصر ریاحی اظهار کرد: بررسی وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه نشان می‌دهد که این کشورها نیز در سال‌ها و دهه‌های گذشته با مشکلات اقتصادی کلانی دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند اما با درک دقیق مشکلات و تغییر در سیاست گذاری‌های این حوزه توانسته‌اند این مشکلات را کاهش دهند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه سیاست گذاری اقتصادی وجود دارد، بیان کرد: با توجه به این که ما نتوانسته‌ایم برنامه ریزی مناسبی برای مشکلات فعلی داشته باشیم، هر اتفاق و تغییر جدیدی به اقتصاد ایران یک شوک منفی وارد می‌کند، شوکی که تا درک آن و تلاش برای برطرف کردنش، اثرات منفی جدی بر اقتصاد وارد می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از اصلی ترین مسائلی که در ایران فراموش شده، لزوم اعتماد به بخش خصوصی و میدان دادن به این بخش است. ما نه تنها این اعتماد را ایجاد نکرده‌ایم که حتی با سیاست‌های غلط خود راه را بر بهبود اوضاع نیز بسته‌ایم. مشکلات مربوط به بازگشت ارز و تعهدات ارزی بخشی از این عدم اعتماد را نشان می‌دهد.

ریاحی با بیان اینکه باید در نوع نگاه به بخش خصوصی میان تاجر خوش نامی که سال‌ها در این حوزه کار کرده و افراد معدودی که تعهدات خود را اجرایی نکرده‌اند، تفاوت قائل شد، توضیح داد: اینکه ما به خاطر عده محدودی که با سواستفاده از شرایط ارز خود را بازنگردانده‌اند، شرایط را برای تمام تجار کشور دشوار کنیم، منطقی نیست. صادرکننده و واردکننده جدای از مسائل داخلی، در معاملات خارجی خود نیز تعهداتی دارند که باید اجرایی کنند اما این محدودیت‌ها، عمل به تعهدات بیرونی را نیز دشوار کرده و مشخص نیست اگر تاجر خوش نامی خود را از دست بدهد، در آینده بناست چطور که به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: امروز دولت به عراق یا کره جنوبی، صادرات داشته اما نمی‌تواند پول خود را پس بگیرد. چرا این محدودیت‌ها درک می‌شود اما محدودیت‌ها و مشکلات بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود؟ پس از سال‌های طولانی، بحث تغییر رویه در صدور کارت‌های بازرگانی مطرح شده که این امر خود مشکلات جدیدی به وجود آورده است.

ریاحی خاطر نشان کرد: تا زمانی که با تغییر در سیاست گذاری‌های کلان و اعتماد به بخش خصوصی، شرایط را تغییر ندهیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم، هر اتفاق جدیدی می‌تواند ما را شوکه کند و این موضوع برای شرایط فعلی اقتصاد ایران، قطعا نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.