۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دهک‌های پایین کدام‌ استان‌ها شرایط دشوارتری دارند؟/ هرمزگان رکورددار افزایش قیمت سالانه خوراکی‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 464305
دهک‌های پایین کدام‌ استان‌ها شرایط دشوارتری دارند؟/ هرمزگان رکورددار افزایش قیمت سالانه خوراکی‌ها

آمار منتشر شده شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان حاکی از این است که در مرداد، لرستان بیش‌ترین و قم کم‌ترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده‌است. همچنین استان‌های یزد و خراسان جنوبی بر خلاف سایر استان‌ها با افزایش تورم ماهانه مواجه بودند. با بررسی تورم به تفکیک گروه‌های کالایی به نظر می‌رسد دهک‌های پایین درآمدی در هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها در یک سال گذشته زندگی دشوارتری را تجربه کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین - علی کریمی؛ هفته گذشته با انتشار اطلاعات مربوط به شاخص قیمتی مصرف‌کننده از سوی مرکز آمار، مشخص شد که در مرداد تورم ماهانه خانوار برابر با 3.51 درصد بوده‌است؛ به بیان دیگر، میانگین هزینه خانوار کشور در این ماه نسبت به ماه قبل 3.51 درصد افزایش یافته‌است. این هفته نیز اطلاعات قیمتی به تفکیک استان‌های کشور منتشر شد. بر اساس این آمار، استان لرستان با 5.5 درصد، بیش‌ترین تورم ماهانه را در میان استان‌های کشور در مرداد تجربه‌ کرده‌است. پس از آن، استان یزد با 5.36 درصد رکورددار تورم ماهانه در کشور است. در نقطه مقابل استان قم قرار دارد که در این ماه کم‌ترین افزایش قیمت را به ثبت رسانده‌است.

در این زمینه بخوانید

شکاف تورمی دهک‌های درآمدی به بیش‌ترین میزان خود رسید

دلیل تفاوت تورم شهری و روستایی

افت تورم ماهانه مرداد به ۳.۵درصد

در مرداد ماه تورم ماهانه در این استان برابر با 2.26 درصد بود. همچنین استان مازندران با 2.31 درصد پس از قم کم‌ترین افزایش قیمت را در مرداد ماه تجربه‌کرده‌است. استان تهران نیز با 3.18 درصد جز استان‌هایی بوده که افزایش قیمتی کم‌تر از میانگین کشور داشته‌است. نمودار زیر تورم ماهانه در مرداد را به تفکیک استان نشان می‌دهد:

دهک ها

بر اساس آمار رسمی، پس از جهش تورمی که در تیر به ثبت رسید، در مرداد ماه کمی از روند افزایش ماهانه قیمت‌ها کاسته شد؛ به‌گونه‌ای که میانگین تورم ماهانه در کشور از 5.7 درصد در تیر به 3.51 در مرداد کاهش یافت. اکنون با انتشار تورم ماهانه به تفکیک استانی، مشخص شد که استان اردبیل بیش‌ترین کاهش را در تورم ماهانه به ثبت رسانده‌ و تورم ماهانه مرداد نسبت به ماه قبل بیش از 5.5 واحد درصد کاهش یافته‌است. همچنین استان تهران با 4.97 درصد کاهش در تورم ماهانه پس از استان اردبیل بیش‌ترین کاهش در تورم ماهانه را نشان می‌دهد. هرچند در اکثر استان‌های کشور تورم ماهانه در مرداد با کاهش همراه بوده‌، اما تورم ماهانه در دو استان یزد و خراسان جنوبی افزایش یافته‌است. استان یزد 1.34 درصد و استان خراسان جنوبی0.67 درصد افزایش تورم ماهانه را ثبت کردند. نمودار زیر تغییرات تورم ماهانه را به تفکیک استان در مرداد نشان می‌دهد.  

28

بررسی روند تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به مرداد امسال نشان می‌دهد، خانوارهای استان‌های هرمزگان و تهران نسبت به سایر استان‌ها بیش‌ترین افزایش را در هزینه‌های زندگی متحمل شده‌اند. تورم سالانه منتهی به مرداد در این دو استان به ترتیب برابر با 31.1 و  28.6 درصد به ثبت رسیده‌است. استان‌های آذربایجان غربی و کردستان نیز در این مدت کم‌ترین تورم سالانه را تجربه‌کرده‌است؛ به‌گونه‌ای که هزینه‌های خانوار در این مدت در این استان‌ها به ترتیب 21.6 و 22.5 درصد افزایش یافته‌است. نمودار زیر تورم 12 ماهه منتهی به مرداد امسال را به تفکیک استان نشان می‌دهد:

29

 هرچند افزایش سطوح قیمت‌ها تمام خانوارهای کشور را تحت تأثیر قرار داده‌است، اما نیاز به هیچ توضیحی نیست که خانوارهای با سطح درآمدی پایین (دهک‌های پایین درآمدی) بیش‌ترین آسیب را از شرایط تورمی می‌بینند. در این میان می‌توان هزینه‌های خانوار را به دو گروه اصلی تقسیم کرد. گروه اول، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و گروه دوم، کالاهای غیر خوراکی (همچون مسکن) و خدمات. بر اساس این تقسیم‌بندی، بیش‌ترین بخش هزینه‌ای خانوار با سطح درآمد پایین مربوط به گروه اول یعنی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است. به بیان دیگر، بخش اصلی هزینه‌های خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی صرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌شود. این در حالی است که بیش‌ترین هزینه خانوار دهک‌های بالای درآمدی مربوط به گروه دوم یعنی کالاهای غیرخوراکی و خدمات است. بنابراین هر چقدر تورم مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بالاتر باشد، زندگی بر خانوارهای با سطح درآمدی پایین دشوارتر خواهد شد.

با توجه به تفسیر فوق، در ادامه این گزارش به بررسی تورم گروه‌های کالایی اصلی به تفکیک استان‌های کشور می‌پردازیم. هدف از این کار یافتن پاسخی برای این پرسش است که در کدام‌ استان‌های کشور زندگی بر خانوارهای کم‌درآمد در مرداد و در طول یکسال گذشته سخت‌تر گذشته‌است؟

بررسی تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مرداد به تفکیک استان‌ نشان می‌دهد که استان کهگیلویه و بویراحمد با 7 درصد، بیش‌ترین تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به ثبت رسانده‌است. در نقطه مقابل استان قم قرار دارد که با یک درصد، کم‌ترین افزایش قیمت را در این گروه کالایی تجربه‌کرده‌است. نمودار زیر تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به تفکیک استان در مرداد نشان می‌دهد:

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خانوارهای کم‌درآمد در استان کهگیلویه و بویراحمد سخت‌ترین شرایط را نسبت به سایر استان‌ها در مرداد پشت سر گذاشتند. همچنین در طول 12 ماه منتهی به مرداد، استان هرمزگان با 32 درصد بالاترین تورم را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها داشته‌است. از سوی دیگر استان گیلان با 17.6 درصد تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، از این حیث کم‌ترین تورم را در طول یکسال گذشته به ثبت رسانده‌است. نمودار زیر تورم 12 ماه منتهی به مرداد را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به تفکیک استان نشان می‌دهد:

31

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت هرمزگان بدترین و گیلان بهترین استان از حیث افزایش هزینه زندگی برای خانوارهای کم‌درآمد در طول یکسال گذشته بوده‌است.

بررسی تورم گروه کالایی غیرخوراکی و خدمات به تفکیک استان در مرداد نشان می‌دهد که استان لرستان با 7.1 درصد بیش‌ترین و استان بوشهر با 2.1 درصد کم‌ترین تورم ماهانه را در این گروه کالایی ثبت کرده‌اند. تفسیر ارقام فوق این است که خانوار دهک‌های بالای درآمدی در استان لرستان شرایط سخت‌تری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه‌کرده‌اند. در نقطه مقابل نیز این گروه درآمدی در استان بوشهر وضعیت مطلوب‌تری را در مرداد پشت سر گذاشته‌اند. نمودار زیر تورم گروه کالایی غیرخوراکی و آشامیدنی را به تفکیک استان در مرداد نشان می‌دهد:

 بررسی تورم 12 ماه منتهی به مرداد در گروه کالایی غیرخوراکی و خدمات حاکی از این است که استان ایلام با 32.4 بیش‌ترین تورم سالانه را نسبت به سایر استان‌ها تجربه‌کرده‌است. در نقطه مقابل، استان آذربایجان غربی با 23.1 درصد کم‌ترین افزایش قیمت را در این گروه کالایی در یک سال‌گذشته داشته‌است. نمودار زیر تورم 12 ماه منتهی به مرداد را در گروه کالاهای غیر خوراکی و آشامیدنی به تفکیک استان نشان می‌دهد: