۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت تورم ماهانه مرداد به 3.5درصد/ سرعت رشد هزینه‌های خانوار کاهش می‌یابد؟

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۰۷
کد خبر: 461745
افت تورم ماهانه مرداد به 3.5درصد/ سرعت رشد هزینه‌های خانوار کاهش می‌یابد؟

آخرین گزارش مرکز آمار از شاخص قیمتی مصرف‌کننده در مرداد ماه حاکی از کاهش تورم ماهانه به سطح 3.5 درصد است. هرچند تورم ماهانه نسبت به تیر کاهش یافته‌است، اما بررسی روند تغییرات تورم سالانه نتایج امیدوارکننده بدست نمی‌دهد و این نگرانی را به همراه دارد که نمی‌توان چندان به کاهش سرعت افزایشی قیمت‌ها امیدوار بود.

اقتصاد آنلاین-علی کریمی؛ مرکز آمار ایران شاخص قیمتی مصرف‌کننده منتهی به مرداد امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه مرداد ماه به 30.4 درصد رسیده‌است؛ به بیان دیگر، سطوح قیمت‌ها در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش‌ از 30 درصد افزایش یافته‌است و نشان می‌دهد که خانوار برای دستیابی به سطح مصرف سال‌گذشته خود باید بیش از 30 درصد بیش‌تر هزینه کنند. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، تورم ماهانه برابر با 3.5 درصد گزارش شده‌است. این در حالی است که تورم ماهانه تیر برابر با 6.4 درصد بوده‌است که نشان می‌دهد سرعت افزایش قیمت‌ها در مرداد کمی کاهش یافته‌است.

نمودار زیر تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه را از سال 1396 نشان می‌دهد:

2

اما در این میان دغدغه اصلی خانوار این است که در نهایت روند حرکت قیمت‌ها به کدام سو است؟ به بیان دیگر، سرعت رشد قیمت‌ها تمایل به افزایش دارد و یا در حال کاهش است؟ برای پاسخ به این پرسش بهترین شاخص، بررسی تورم سالانه و نحوه تغییرات آن است، چرا که با توجه به ماهیت و نحوه محاسبه تورم سالانه (استفاده از شاخص قیمتی مربوط به 24 ماه گذشته)، این شاخص اطلاعات کامل‌تری را برای پیگیری روند آتی تغییرات قیمتی بدست می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تورم سالانه منتهی به مرداد ماه برابر با 25.8 درصد است. این در حالی است که این عدد در ماه گذشته برابر با 26.4 درصد بوده‌است که حاکی از کاهش 0.6 درصدی در تورم سالانه است.

نمودار زیر تورم سالانه منتهی به هر ماه را از سال 1396 نشان می‌دهد:

1

همانگونه که مشخص است طی چند ماه اخیر تورم سالانه منتهی به هر ماه در حال کاهش است و از 42.7 درصد در تیر ماه سال گذشته به 25.8 درصد در مرداد کاهش یافته‌است. اما آنچه که باعث نگرانی است، کاهش شتاب نزولی تورم سالانه‌ است. از فروردین امسال از شدت کاهشی تورم سالانه کاسته‌ شده و در مرداد ماه این کاهش به کم‌ترین میزان خود رسیده‌است؛ بر اساس آمار موجود در فروردین ماه امسال 2.6 درصد از تورم سالانه کاسته شده‌ که این میزان در مرداد ماه به 0.6 درصد رسیده‌است.

 بنابراین بررسی روند تغییرات تورم سالانه، امید به کاهش سرعت افزایشی قیمت‌ها را کم‌رنگ‌تر می‌کند و دو سناریوی ادامه روند تورمی موجود (افزایش سطوح قیمت‌ها با همین شیب) و یا اوج‎‌گیری مجدد تورم و جهش قیمتی (مشابه آنچه که در سال 1397 اتفاق افتاد) محتمل‌تر به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه سطوح قیمتی فعلی، بسیار بالاتر از توان درآمدی بسیاری از خانوارها است؛ در صورتی که حتی سطوح تورمی فعلی نیز ادامه‌ یابد، نتیجه‌ای جز فقیرتر شدن خانوار را به همراه نخواهد داشت و این هشدار را به سیاست‌گذار می‌دهد که ادامه روند موجود می‌تواند کشور را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای مواجه سازد.