۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد؛

شکایت کارگران برای ابطال مصوبه دستمزد۹۹

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴
کد خبر: 461411
شکایت کارگران برای ابطال مصوبه دستمزد۹۹

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دولت ناظر شورای حقوق و دستمزد است نه دخالت کننده، گفت: کارگران به همین دلیل به دیوان عدالت درباره حقوق شکایت کرده‌اند که آیت الله رئیسی برای بررسی دستمزد‌ها دستور عاجل دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره احتمال ورود این کمیسیون به منظور اصلاح میزان دستمزد کارگران و ترکیب شورای عالی کار اظهار داشت: شورای عالی کار یک حکم قانونی بوده و ترکیب خوبی دارد زیرا نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و دولت در آن حضور دارند.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی ترکیب فعلی شورای عالی کار غیر از این نمی‌تواند باشد مگر اینکه سازوکار اقتصادی کشور بر هم خورده و سپس بتوانیم تغییرات لازم را در شورای عالی کار ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: شورای عالی کار دولت را بزرگترین کارفرما می‌داند؛ در حالی که شأن حضور دولت در جلسه شورای عالی کار بحث نظارت است نه دخالت. 

بابایی‌کارنامی گفت: متاسفانه محمد شریعتمداری وزیر کار و مدیران این وزارتخانه در جلسات شورای عالی کار که درباره تعیین حقوق دستمزد سال جاری تشکیل شده بود دخالت کردند ولی بایستی اجازه می‌دادند نماینده کارگران و کارفرمایان به توافق برسند.

وی گفت: ‌متاسفانه دولت به صورت یکجانبه میزان حقوق و دستمزد کارگران در سالجاری را مشخص کرد در حالی که بایستی میزان درصد افزایش حقوق بر اساس شاخص‌های تورم، سبد هزینه خانوار و میزان افزایش قیمت 120 کالا و در نهایت نظر کارگر و کارفرما تعیین شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود:‌ همه ساله بر اساس رویه موجود درباره میزان افزایش حقوق کارگران تصمیم‌گیری می‌شد اما در سال جاری دولت از نقش نظارتی خود خارج شده و طرف کارفرما را گرفت.

بابایی‌کارنامی گفت: نمایندگان شورای عالی کار به دیوان عدالت اداری در مورد عدم رعایت پیش شرط ‌های لازم جهت تعیین افزایش حقوق کارگران شکایت کرده است که در همین راستا آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه دستور داده دیوان عدالت اداری باید بر اساس ارزیابی میدانی این موضوع را بررسی کرده و هر حکمی که این دیوان بدهد لازم الاجراست.