۰ نفر

رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی؛

کرونا ۶.۴میلیون نفر را بیکار می‌کند

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبر: 461048
 کرونا ۶.۴میلیون نفر را بیکار می‌کند

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در دوره همه‌گیری کرونا در بهترین حالت ۲,۹ میلیون نفر و در بدترین حالت ۶.۴ میلیون نفر از کل شاغلان کشور کاسته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی  درباره تعطیلی کسب و کارها درپی کرونا گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در دوره همه‌گیری در بهترین حالت 2.9 میلیون نفر و در بدترین حالت 6.4 میلیون نفر از کل شاغلان کشور کاسته می‌شود.

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی از آسیب دیدن بیش از 20 درصد از مشاغل کشور در طول دوره شیوع کرونا خبر داد.

وی ادامه داد: همچنین، بر اساس گزارش معاونت اقتصادی وزارت رفاه، کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا بالغ بر 4.8 میلیون شغل، که معادل 20.3 درصد از اشتغال کل است، را شامل می‌شود.

کردونی با اشاره به ابزار دولت‌ها برای کاهش تبعات کرونا گفت: طرح‌های بیمه اجتماعی و بیمه بیکاری در این بین مهم‌ترین طرح‌ها هستند. به طور مشخص، 171 کشور مجموعاً 801 اقدام حمایت اجتماعی (شامل برنامه‌های مساعدت اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی و سیاست‌های بازار کار) را در مواجهه با کووید 19 برنامه‌ریزی، معرفی یا اجرا کرده‌اند. به طوری که، 215 اقدام در مقابله با کرونا در حوزه بیمه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف به اجرا گذاشته شده است (27 درصد کل اقدامات حمایت اجتماعی) که مزایای بیکاری با مجموع 61 اقدام و سهم 28 درصد بیشترین فراوانی را داشته است.

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در مورد تجربه ایران در خصوص پرداخت مقرری به بیکاران در شرایط کرونا گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، به‌موجب مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مقرری بیکاری برای مدت سه ماه (اسفندماه 98 و فروردین و اردیبهشت99) با تسهیل شرایط احراز برای مشمولین قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری مد نظر قرار گرفت.