۰ نفر

معاون سازمان امور مالیاتی:

آخرین مهلت استفاده از مالیات مقطوع پایان مرداد است

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۲
کد خبر: 459634
آخرین مهلت استفاده از مالیات مقطوع پایان مرداد است

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مردادماه امسال مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل است، گفت: صاحبان مشاغلی که شرایط بهره مندی از مالیات مقطوع را دارند، می‌بایست تا پایان مردادماه براساس فرم مربوطه مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند..

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد مسیحی با اشاره به تعیین مالیات مقطوع بابت عملکرد سال ۱۳۹۸ برخی از صاحبان مشاغل، گفت: طبق تفاهم سازمان امور مالیاتی کشور و اصناف کشور و طبق دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می باشند، در صورت تکمیل و ارسال فرم مربوطه حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۹، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند.

وی با بیان اینکه این گروه از صاحبان مشاغل می بایست بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۷ و طبق افزایش نرخ های اعلام شده در دستورالعمل مذکور نسبت به قطعی کردن مالیات خود اقدام کنند، افزود: صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط دستورالعمل مذکور را دارند، می‌بایست از طریق پایگاه اینترنتی http://tax.gov.ir مراتب را طبق فرم مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درخصوص نرخ های تعیین مالیات مقطوع، اظهار کرد: مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۷ بدین شرح به صورت مقطوع تعیین می‌شود؛ صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷، صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۲۵.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال چهار درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷، صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۵۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، با هشت درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷، صاحبان مشاغل مالیاتی با میزان مالیات قطعی بیشتر از ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال با ۱۲ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷ است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، وی تاکیدکرد: درخصوص صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۹ نداشته باشند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا درصورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

مسیحی همچنین خاطرنشان کرد: اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که مطابق قانون می باید تا ۳۱ خرداد ماه هر سال نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کند، امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیری که این معضل بر کسب و کار و مشاغل کشور داشته است، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا ۳۱ مردادماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

 در این زمینه بخوانید:

خریداران سکه در سال‌۹۸ چقدر مالیات می‌دهند؟

ارجاع طرح دوفوریتی اصلاح ماده قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس

 

گفتنی است؛ فعالان اقتصادی در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی، علاوه بر محرومیت از تسهیلات و معافیت مالیاتی، مشمول جرایم قانونی غیرقابل بخشش خواهند شد.