۰ نفر

دارادوم را بیشتر بشناسید

۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۲۳
کد خبر: 459249
دارادوم را بیشتر بشناسید

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت، پای دارادوم به بازار سرمایه باز خواهد شد تا باقی‌مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه نیز در بورس عرضه شود. صندوقی که ویژگی‌هایش تفریبا مشابه دارایکم است و همه مردم می‌توانند خریدار آن باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت ها را به روش های معمول یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند. متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیأت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب سه صندوق سرمایه گذای قابل معامل (ETF) باقیمانده سهام  دولت  را واگذار  کند.

نخست صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بانک و بیمه شامل باقیمانده سهام دولت در بانکهای صادرات، ملت، تجارت و شرکت های بیمه البرز و اتکایی امین، دوم صندوق سرمایه گذاری  قابل معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز و سوم صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس است.

ویژگی های دارایکم و دارادوم

در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان دستگاه تخصصی بانک ها و بیمه ها  در اردیبهشت ماه جاری  صندوق دارایکم را تشکیل و واحدهای آن صندوق را از  طریق پذیره نویسی  به عموم مردم عرضه کرد. ویژگی های دارایکم طبق قانون و مصوبه هیات وزیران که مقرر شده بود که  سه صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره نویسی عمومی تا سقف ۲۰ میلیون ریال برای هر شخص تشکیل شود، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت.

اما آنچه که تا کنون درمورد دارادوم اعلام شده این است که این صندوق در اولین چهارشنبه شهریورماه عرضه خواهد شد. همچنین همه مردم می‌توانند سهام دومین صندوق‌ ETF را خریداری کنند که سقف خرید آن برای دارا یکم معادل ۲ میلیون تومان بوده و اما این سقف  برای دارا دوم با تصویب هیئت دولت به ۵ میلیون تومان افزایش می یابد. همچنین، در این معامله خریداران از تخفیف ۳۰ درصدی هم برخوردار می‌شوند.

البته هنوز مشخص نیست افرادی که از تخفیف دارایکم بهره مند شده اند از تخفیف دارادوم هم بهره مند خواهند شد یا خیر.