۰ نفر

به دنبال تامین اعتبار کافی برای اجرای کامل این طرح

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کی انجام می‌شود؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۲۷
کد خبر: 459197
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کی انجام می‌شود؟

در حالی سازمان برنامه و بودجه به نوعی تضمین کرده بود که همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها از مهرماه انجام شود که اکنون پای تامین اعتبار کافی برای اجرای کامل این طرح مطرح شده و ممکن است همسان سازی به دونیم تقسیم شده و تا سال آینده طول بکشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق ماده (۳۰) قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به ایجاد شرایط مناسب و عدالت در پرداخت‌ها به بازنشستگان است؛ به طوری که باید بررسی جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران کشوری و لشگری سنوات مختلف را انجام دهد.

بر این اساس در چند سال این همسان سازی به صورت مرحله ای در دستورکار دولت قرار گفت که البته امسال زمانی بود که ترمیم حقوق بازنشسته‌ها در ابعاد مختلف بیش از گذشته در مطرح بود و اقداماتی انجام شد؛ به طوری که با افزایش دو برابری منابع برای همسان سازی این رقم در سال جاری به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

در ابتدا افزایش حقوق شاغلان به میزان کارکنان رسید و به طور متوسط تا 30 درصد حقوق بازنشسته‌ها در سال جاری افزایش پیدا کرد و هیچ کدام از آنها کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان دریافتی ندارند.

به دنبال آن موضوع استفاده از افزایش 50 درصدی امتیاز حقوق طبق قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شد و بازنشسته‌ها نیز مانند شاغلان مشمول این قانون شدند.

در ادامه سازمان برنامه و بودجه وعده دیگری به بازنشسته‌ها داد مبنی بر همسان سازی 90 درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز که قرار بود این موضوع از مهرماه اجرایی شده و چندین بار نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه بر آن تاکید شده بود.

در حالی بازنشسته‌ها منتظر بودند تا حدود دوماه دیگر این وعده همسان سازی اجرایی شده و حقوق آنها تا 90 درصد شاغلان هم‌تراز تغییر کند که اعلام اخیر انصاری -رییس سازمان اداری و استخدامی- اما و اگرهایی در این رابطه ایجاد می‌کند؛ چرا که ظاهرا ماجرای تامین مالی مطرح است.  

طبق آنچه که انصاری اعلام کرده سازمان برنامه و بودجه در خصوص تامین اعتبار جدید برای همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها با شاغلان اعلام آمادگی کرده و امیدوار هستند که بتوانند طی یک مرحله این کار را انجام دهند، ولی موضوع این است که اگر سازمان برنامه و بودجه نتواند اعتبار کافی را تامین کند، آنگاه همسان سازی در دو مرحله انجام می‌شود.

بر ایناساس اگر اعتبار کافی برای همسان سازی وجود داشته باشد که از مهرماه و به عبارتی در نیمه دوم سال  همسان‌ سازی به میزان 85 تا 90 درصد حقوق شاغلان برای بازنشسته‌ها نیز اعمال خواهد شد، اما اگر این اعتبار تامین نشود آنگاه  در دو مرحله‌ شش ماه خواهد بود که بخشی در نیمه دوم امسال و بخشی دیگر احتمالا به ابتدای سال آینده موکول خواهد شد.

با این وجود این اعلام به این معنی نیست که حتما قرار است که همسان سازی دو مرحله‌ای شده و بخشی از آن در سال جاری اعمال شود، چرا که تاکنون سازمان برنامه و بودجه اعلامی دراین رابطه نداشته و هر آنچه نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده از این حکایت داشته از مهرماه اجرایی خواهد شد.
اما به هر ترتیب همسان سازی وعده داده شده بار مالی سنگینی را نیز به همراه دارد که باید با توجه به شرایط موجود بودجه ای دولت امکان تامین مالی آن فراهم شده و اجرایی شود، این در حالی است که سازمان برنامه تاکنون بارها تاکید داشته که به گونه ای مدیریت کرده که مشکلی در پرداخت ها ندارد.