۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی توضیح داد؛

‏اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۱۲
کد خبر: 458910
‏اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟

یک کارشناس اقتصادی نوشت: انتشار ‎اوراق سلف هر کالایی خصوصا کالاهایی که امکان تولید آن در کشور براحتی فراهم است اقدام مثبتی است. اما اسمش ‎گشایش اقتصادی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی درصفحه شخصی خود نوشت: انتشار ‎اوراق سلف هر کالایی خصوصا کالاهایی که امکان تولید آن در کشور براحتی فراهم است چه متعلق به دولت باشد و چه خصوصی باشد اقدام مثبتی است. اما اسمش ‎گشایش اقتصادی نیست. نباید با کلمات با جامعه بازی کرد. این اعتبار دولت در ادامه مسیر کاهش می‌دهد.

اما انتشار این اوراق که اقدام مثبتی هم هست جزئیاتی دارد که متاسفانه بخوبی دیده نشده و می‌تواند کل طرح را از طرحی خوب به طرحی بسیار بد تبدیل کند:

تا وقتی می‌توان اوراق ریالی با نرخ نسبتا معقول فروخت رفتن بسمت ‎اوراق ارزی یا شبه ارزی در مقیاس بزرگ خطاست. البته الان نرخ اوراق به حدود ۲۱٪ رسیده و در هفته قبل فقط حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق فروش رفته که بسیار کم است و نشانه خوبی نیست. 

اما دولت باید دو کار انجام میداد تا اوراق فروش رود که متاسفانه نکرده. یکی الزام صندوقهای با درآمد ثابت به ترکیب ۸۰٪ اوراق دولتی در پرتفو و برداشتن سقف آنها و دوم الزام کلیه بانکها (نه فقط ۳ بانک) به نگهداری درصد مشخصی از منابعشان در قالب اوراق. مثلا حدود ۲۰٪

این دو کار درست انجام شود نیازی به ‎اوراق نفتی نیست و بخش عمده کسری بودجه جبران میشود.

ولی اگر این کارها را کردیم و نشد آنگاه اوراق نفتی میتواند توجیه داشته باشد آنهم بشکل زیر:

اولا اوراق سلف هر کالای اساسی که در ایران تولید میشود مثل بنزین، فولاد، مس و سیمان و حتی نفت در ‎بورس کالا عرضه شود.تا مسایلش روشن شود و ببینیم کدام قابلیت بزرگ شدن دارد

ثانیا هیچ ضمانتی برای کف سود و هیچ محدودیتی برای سقف سود نباید  باشد(این تضامین و محدودیت کار را خراب میکند)

ثالثا دولت بعنوان یک کارت این اوراق را در جیبش داشته باشد و سعی و خطایش را کرده باشد و مثلا در سه ماهه انتهایی سال در صورت ‎کسری بودجه بزرگشان کند.

بی احتیاطی و بی‌تدبیری خصوصا با توجه به شرایط بورس و ماه‌های آخر ترامپ کشور را در شرایطی بسیار سخت قرار خواهد داد. مراقب کشور باشیم.