۰ نفر

سخنان عجیب نوبخت حاشیه‌ساز شد؛

دلیل افزایش نرخ ارز چیست؟/ از پست اینستاگرامی عبدالناصر تا ادعای محمدباقر

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبر: 458185
دلیل افزایش نرخ ارز چیست؟/ از پست اینستاگرامی عبدالناصر تا ادعای محمدباقر

چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی کسری بودجه را مهمترین دلیل افزایش نرخ ارز دانست و اعلام کرد باید کسری بودجه متوقف شود و بدون توقف آن امکان تثبیت نرخ ارز از دست می رود.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیش و پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی اقتصاددانان بسیاری در مصاحبه، یادداشت یا مناظره های مختلف کسری بودجه را دلیل اصلی تورم و در نتیجه بی ثباتی ارزی دانسته و خواستار تامین غیرتورمی کسری بودجه شده بودند. از این میان می‌توان به امیر کرمانی و محمد داوود الحسینی اشاره کرد که بسته سیاستی برای کنترل تورم در اقتصاد ایران ارایه کرده بودند. 

 اما رییس سازمان برنامه و وزیر اقتصاد که هیچگاه به اظهارات کارشناسی در این خصوص پاسخ نداده بودند پس از پست رییس کل بانک مرکزی دست به کار شدند و محمدباقر نوبخت در مصاحبه ای اعلام کرد: "ما ارز خودمان را به بانک مرکزی فروخته‌ایم، اگر بانک مرکزی ارزها را نگه داشته عرضه اشان کند" او همچنین منکر استقراض از بانک مرکزی شده و افزایش نرخ ارز را سیاسی دانست.

اما در صحبت های آقای نوبخت یک نکته مهم مغفول است و آن این واقعیت است که دولت ارزی به بانک مرکزی نداده بلکه ارزهای بلوکه شده در خارج کشور را به بانک مرکزی فروخته که عملا دسترسی به آنها وجود ندارد و بجای آنها ریال گرفته است. طبیعی است که ریالی که در ازای آن ارزی وجود نداشته هرچند سبب انبساط ترازنامه بانک مرکزی و تورم افسارگسیخته میشود اما امکان سیاستگذاری ارزی را هم از بانک مرکزی می گیرد و بانک امکان تثبیت نرخ ارز حتی در کوتاه مدت را هم از دست می دهد. 

تحقیقات متعدد اقتصادی مورد اشاره اقتصاددانان مختلف از طیف های گوناگون نشان میدهد بالاترین میزان کسری بودجه چند دهه اخیر به‌همراه تحریم و فروش ارزهای بلوکه شده دلیل افزایش نرخ است نه مسایل فنی و سیاسی.

در این زمینه بخوانید

نوبخت: ازبانک مرکزی استقراض غیرمستقیم هم نکردیم

بهتر است وزیر اقتصاد بعنوان خزانه دار دولت و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه بعنوان مسئول کسری بودجه تمرکز خود را روی کنترل کسری، افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها معطوف کنند و اجازه ندهند کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی یا فروش ارزهای بلوکه شده به تورمهای بالا منجر شود