۰ نفر

ریشه‌یابی افزایش نرخ تورم در گفت‌وگو با یک کارشناس؛

دوراهی کنترل تورم یا حفظ رونق بازار سرمایه/ افزایش نرخ تورم دور از انتظار نبود

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۵
کد خبر: 456024
دوراهی کنترل تورم یا حفظ رونق بازار سرمایه/ افزایش نرخ تورم دور از انتظار نبود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی و حمایت از بازار سرمایه نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم نخواهد داشت، گفت: اگر این مسیر ادامه یابد مهار نرخ تورم پس از چند سال پیاپی بالا بودن آن سخت خواهد بود.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ کامران ندری درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه صعودی شدن تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال گفت: ما از چند ماه پیش این نگرانی را داشتیم و می‌دانستیم که نتیجه وضعیت پیش آمده در اقتصاد و کاهش نرخ بهره یا افزایش نرخ تورم خواهد بود و یا ریزش بازار سرمایه.

وی افزود: سیاستگذار بر سر یک دوراهی قرار گرفته است که هر دو برای کشور هزینه دارد. یا باید جلوی افزایش غیرمنطقی شاخص در بازار سرمایه را بگیرد و تورم را کنترل کند و یا به افزایش نرخ تورم تن دهد که به نظر می‌رسد به دلیل هزینه‌هایی که ریزش بورس به دنبال دارد مسیر دوم را انتخاب کرده است.

این کارشناس ادامه داد: این شرایط فعلا ادامه خواهد داشت مگر اینکه نرخ بهره بانکی افزایش یابد، زیرا در شرایطی که تورم سالانه ما حدود 26درصد است و بازار سهام بازده سه رقمی دارد مشخص است که نرخ سود 16درصدی برای مردم جذابیت ندارد و به سراغ بازار سرمایه می‌روند.

با عدم افزایش نرخ سود ما به مردم این سیگنال را می‌دهیم که دارایی‌های خود را به شکل ریال نگه ندارند وباید توجه کرد که بازار سرمایه‌ هم غیرواقعی و کاغذی است و به زودی مردم به سراغ خودرو، کالا، ارز و طلا خواهند رفت و نتیجه مجموع این اتفاقات این است که ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تنها راه در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده بانکی است، افزود: اینگونه رغبت مردم به نگهداری ریال بالا می‌رود و باید دانست که اگر تا سال گذشته نرخ سود 20درصد کار می‌کرد امسال دیگر کمکی به ما نمی‌کند. شاید تا سال گذشته می‌توانستیم با نرخ بهره 17تا20درصدی تورم 22درصدی را تجربه کنیم اما امروز باید تا جای ممکن نرخ بهره را بالاتر برده و یک سیاست انقباضی را پیش بگیریم.

ندری با اشاره به اینکه امروز تمام مسئولین از سقوط بازار سرمایه واهمه دارند ، خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد ما این است که هدف را گم کردیم زیرا هدف باید کنترل تورم باشد و نه رونق بازار سرمایه.

این کارشناس در رابطه برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش سرعت رشد نقدینگی و پایه پولی، گفت: این اقدامات، اقدامات درستی است اما تا زمانی که ترس از ریزش بازار سرمایه وجود داشته باشد کافی نیست.

به گفته ندری، با توجه به تشویق‌های مسئولین برای حضور مردم در بازار سرمایه، ترس از ریزش این بازار و متضرر شدن مردم ترسی منطقی بنظر می‌رسد.

وی ادامه داد: سیاستمدار باید بپذیرد یا امسال تورم بسیار بالاتر از نرخ هدفگذاری شده توسط بانک‌مرکزی باشد یا حمایت از بازار سرمایه را کنار بگذارد ،زیرا رشد عجیب سهم‌ها هیچ توجیهی جز اینکه تورمی شدید در راه است ندارد چون هیچ اتفاقی در اقتصاد ما نیفتاده که این رشد را منطقی کند.

این کارشناس یادآور شد: باید توجه کرد که این شرایط را نمی‌توان گردن آمریکا و تحریم‌ها انداخت زیرا آن‌ها که نرخ سود را پایین نیاوردند و یا به رونق عجیب بازار سرمایه دامن نزدند، بلکه مسبب آن همه مسئولین و کل نظام تصمیم‌گیری کشور است.

ندری در پایان تاکید کرد: دولت ناچار است بذیرد همانطور که سال گذشته تورم 40درصدی را تجربه کردیم امسال هم به آن تن بدهیم اما آنچه مشخص است این است که با این شرایط دستیابی به تورم 22درصدی ممکن نخواهد بود و این نکته را هم نباید فراموش کرد که وقتی چندسال پیاپی تورم بالا داشتیم کنترل آن بسیار سخت خواهد شد.