۰ نفر

در دوره گذشته فعالیت دیوان محاسبات صورت گرفت؛

بازگشت ۴میلیارد و ۱۶۷میلیون دلار به بیت المال

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 455580
بازگشت ۴میلیارد و ۱۶۷میلیون دلار به بیت المال

رئیس سابق دیوان محاسبات گفت که این دیوان در دوره گذشته چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار را به بیت المال بازگردانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عادل آذر در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات با ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان در دوران مسئولیت خود گفت: دیوان محاسبات کار گذشتگان در ۴۰ سال پیش بوده و من هم چهار سال سعی کردم آن را جلو ببرم. پیش از دوره فعالیت من حسابرسی عملکرد تا حدودی انجام شده بود، ولی استانداردی نداشت. ما استاندارد آن را تعریف و بومی سازی کردیم، ۱۰۰ کارگاه در استان ها برگزار کردیم و الان نظام حسابرسی عملکرد دیوان را داریم که باید توسعه یابد. البته از نظر تئوری و استاندارد این کار به طور کامل انجام شد ولی در اجرا ۴۰ درصد آن اجرایی شده است.

آذر با اشاره به افزایش ۵۳ درصدی آرای هیات های مستشاری در دوره مسئولیت خود گفت: کیفیت آرا هم در دوره دهم ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد. ما همچنین به ارتباط با کمیسیون ها اکتفا نکردیم و عملکرد خود را به صحن بردیم و هفت گزارش علنی و سه گزارش غیرعلنی در صحن داشتیم چرا که من معتقد بودم که باید در هر فصل دو بار گزارش ارائه شود.

رییس سابق دیوان محاسبات با تاکید بر ضرورت توجه به حسابررسی عملکرد اظهار کرد: تمام ادبیات مدیریتی و تجربه بشری در حوزه بودجه‌نویسی می‌طلبد که حسابرسی عملکرد در کشور پیاده شود. ما از سال ۱۳۹۵ تمامی انرژی خود را بر این مبنا گذاشتیم که دیوان را روی ریل حسابرسی عملکرد بیاوریم که خاستگاه نظری آن هم مدیریت بر مبنای عملکرد است. البته نظام بودجه‌ریزی در کشور باید بر مبنای عملکرد باشد که حسابرسی مبنای بر عملکرد داشته باشیم. ما در زمینه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در ابتدای کار هستیم اگر قرار است نظام حسابرسی عملکرد داشته باشیم باید مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد.

آذر با بیان این‌که ورودی دیوان محاسبات صفر تا صد الکترونیکی است، تصریح کرد: حتی رای هیات عمومی نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. ما همچنین در دوره گذشته آسیب‌شناسی بودجه را داشتیم، در مجلس دهم آیین‌نامه اصلاح شد و بودجه شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اگر از من به عنوان معلم بپرسید که دولت چقدر بودجه به صحن می‌آورد؟ می‌گویم در بخش شرکت‌ها هنوز هم ۹۰ درصد را می‌آورد و ۱۰ درصد را نمی‌آورد که باید برایش فکری کنیم.

رییس سابق دیوان محاسبات رویکرد دیوان محاسبات‌ را نظارت مستمر مالی، پیشگیرانه، هدایت‌گرانه و مقتدرانه توصیف کرد و گفت: دلچسب‌ترین کاری که در دیوان انجام دادیم ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران آینده برای بررسی صلاحیت‌های مدیریتی همکاران دیوان و شناسایی استعدادهای مدیریتی بود. از اول سال ۱۳۹۷، ۳۰۰ نفر مصاحبه شدند و ۱۶۷ نفر شرایط را داشتند ما دقیقا براین اساس انتصابات را انجام دادیم. اگرچه دیوان در معرض فشار و سفارش زیادی قرار دارد ولی به این روش عمل کردیم.

وی با بیان این‌که سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ استخدام در دیوان محاسبات صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آزمون استخدامی توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و در ادامه فرآیند آن در دیوان طی می‌شود.

رییس سابق دیوان محاسبات، دیوان محاسبات را بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم نظارت دیوان محاسبات را در خدمت توسعه، کار و خدمت‌رسانی به مردم قرار دهیم. آنچه برخی در خصوص حسابرسی بی‌خاصیت دیوان گفتند قدری بی‌انصافی بود. من را هرچقدر می‌خواهید نقد کنید اما دیوان کارهای گرانسنگی انجام داده نگویید وجود یا عدم وجودش فرقی ندارد مثل این‌ است که بگوییم وجود یا عدم وجود قوه قضاییه فرقی ندارد. به زحمات ۲۵۰۰ نفر احترام بگذاریم و البته رو به جلو حرکت کنیم.

آذر با اشاره به بازگشت چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار از سوی دیوان محاسبات به بیت‌المال گفت: از این مبلغ چهار میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت.

رییس سابق دیوان محاسبات همچنین اظهار کرد: نکته‌ دیگری مطرح شده بود که دیوان نباید نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد، قانون اساسی می‌گوید کار دیوان پس از خرج است. پیش از خرج، سازمان مدیریت، حین خرج امور اقتصادی و دارایی و پس از خرج دیوان محاسبات مسئولیت دارند.