۰ نفر

رونق دلالی در روزهای بیکاری

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷
کد خبر: 454684
رونق دلالی در روزهای بیکاری

از سالیان گذشته مرکز تعویض پلاک ارومیه محلی برای دلالی عده‌ای شده و این کسب و کار غیرمجاز روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، همه روزه و در لحظه از روز، وقتی که به جاده نازلو و مرکز تعویض پلاک ارومیه سر می‌زنی، صف طولانی از خودروهایی را می‌بینی که ساعت‌ها در نوبت منتظر هستند تا کارشان را راه بیاندازند.

عده‌ای در داخل خودروهایشان در این هوای گرم در حال خواب و استراحت هستند و عده‌ای از خودروی خود خارج شده و سایه‌ای پیدا کرده‌اند تا اندکی از این هوای گرم در امان بمانند و با صحبت کردن با رانندگان دیگر بتوانند زمان را بگذرانند.

کسانی که به مرکز تعویض پلاک ارومیه سر زده‌اند می‌دانند که باید مانند زمانی که به یک سفر کوتاه مدت می روند بار و بندیل خود را ببندند چون برخی از شهرستان‌های جنوب استان آمده و حداقل باید از ساعت 15 تا ساعت 10 صبح روز فردا در آن مکان مانده و در فکر تدارک شام و ناهار و صبحانه هم باشند.

معمولا هزینه دلالی نیز بستگی به طول صف داشته و بین 50 تا 200-300 هزار تومان متغیر است یعنی از کسانی که در ته صف هستند هزینه دلالی بیشتری گرفته می‌شود.

کسب 300 هزار تومان حق دلالی از راننده شاسی بلند!

«علی» یکی از رانندگانی که سوار بر یک ماشین‌ شاسی‌بلند است می‌گوید: دلال‌ها از من 300 هزار تومان پول گرفته و خواستند که بنده شب را در خانه استراحت کنم و ساعت سه یا چهار به مرکز مراجعه و در صف جلو جای دهند، در واقع عده‌ای در این محل گردن‌کلفتی کرده و از راه‌های غیرمعمول اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

از آن سو صدای یکی از جوانان در تاریکی شب شنیده می‌شود که خطاب به یکی از دلالان می‌گوید: این چه وضعیتی است؟ این سومین خودرویی است که جایت را به رانندگان می‌دهی و مردم را در این هوای گرم نگاه داشته‌ای.

«فرید» یکی از جوانان 35 ساله با اعتراض می‌گوید: من نفر بیستم صف بودم اما بعد متوجه شدم که حداقل 10 نفر و معادل نیمی از خودروهایی که جلوی بنده بودند از آن دلالان بود.

دلال‌ها را جمع کنید

«رضا» با اشاره به اینکه دلال‌ها معمولا ساعت سه یا چهار رانندگان را بیدار کرده و جای خودروی خود را عوض می‌کنند بیان کرد: بنده به نگهبانی نیز تاکید و اعتراض کردم که اگر این دلال‌ها را جمع کنید کار ملت سریعتر راه می‌افتد اما وی پاسخ داد که شما دلال‌ها را معرفی کنید تا ما با آنها برخورد کنیم و بنده نیز در پاسخ گفتم که این دلال‌ها 24 ساعت شبانه‌روز اینجا هستند و شما همه را می‌شناسید و نیازی به گفتن ما نیست.

« اکبر» که از ساعت‌ها انتظار در صف خسته به نظر می‌رسد می‌گوید: یکی از دلال‌ها از من طلب 50 هزار تومان پول کرد تا جایش را به بنده بدهد اما چون تقریبا در اواسط صف بودم قبول نکردم.

«رسول» 45 ساله با بیان اینکه از ساعت 15 دیروز در محل تعویض پلاک ارومیه حضور دارم اظهار داشت: از ساعت 6 و نیم صبح فعالیت این مرکز آغاز خواهد شد و بی‌تردید اگر فعالیت دلال‌ها نباشد، کارها سریع‌تر پیش می‌رود.

«منصور» که تنها یک و نیم ساعت در داخل خودروی خود خوابیده و خسته و کلافه است با حالت معترض تصریح کرد: دلال‌ها زیر درختان جمع شده و خودروی خود را در جلوی صف نگاه می‌دارند و هر چند وقت یک بار به انتهای صف مراجعه کرده و در ازای حق دلالی، جای خود را به خودروهای دیگر می‌دهند.

« کامران» جوانی 25 ساله نیز که از وضعیت موجود ناراضی است با اشاره به پرونده‌ای که در دست دارد گفت: باید ماموران پرونده‌ها را بررسی کرده و اجازه ایستادن در صف را بدهند چون دست دلالان هیچ پرونده‌‌ای وجود ندارد و بنابراین اگر به واقع کسی بخواهد که این مشکل حل شود باید دلالان را از این طریق شناسایی کند.

« سالار» 39 ساله که از شهرستان میاندوآب به ارومیه آمده است نیز بیان کرد: بهتر است که همانند بانک‌ها که از سیستم نوبت‌دهی برخوردار هستند مردم یک روز قبل یا چند ساعت قبل نوبت گرفته تا معضل دلال‌ها و صف‌های طولانی برای همیشه حل شود.

«سیروس» 56 ساله نیز با اعتراض شدید به وجود دلالان در مرکز تعویض پلاک ارومیه افزود: همه دلالان جزوی از مردم روستاهای اطراف هستند و بنابراین باید با برخورد با آنها، شغل جدید دیگری برای آنها دست و پا شود.