۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه:

آتش‌سوزی‌های اخیر ربطی به حمله سایبری ندارد

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۸
کد خبر: 454673
 آتش‌سوزی‌های اخیر ربطی به حمله سایبری ندارد

سخنگوی وزارت خارجه به ادعاها درباره خرابکاری و حملات سایبری علیه کشورمان توسط برخی دولت ها و رژیم ها گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر ربطی به حمله سایبری ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید عباس موسوی در گفتگو با خبرنگاران به ادعاها درباره خرابکاری و حملات سایبری علیه کشورمان توسط برخی دولت‌ها و رژیم‌ها گفت: هزاران حمله سایبری به‌شکل روزانه به زیرساخت‌های کشور می‌شود که چیز جدیدی نیست، اکثر این حملات بدون هیچ تأثیری توسط سامانه‌های پدافند و «تیم‌های واکنش به حوادث کامپیوتری» ما دفع می‌شوند. در چندماه اخیر چند حمله سایبری با ابعاد گسترده‌تر هم به زیرساخت‌های کشور رخ داده که با تحلیل ابعاد و فناوری بکار رفته می‌توان گفت از ناحیه دولت‌ها پشتیبانی یا انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه مهاجمان به اهداف اصلی خود در این حملات نرسیده اند. بررسی‌های فنی و الکترونیک فارنزیک توسط متخصصان داخلی انجام شده و دولت‌های حمایت کننده و هدایت کننده حملات (در بعضی موارد دولت حامی) به همراه گروه‌های مباشر این حملات شناسایی شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: حجم ارتکاب به جرایم و اعمال نقض مقررات بین المللی که اکثر اعمال این مورد اخیر توسط دولت آمریکا صورت می‌گیرد یک مساله نگران کننده برای همه جهان است که جامعه بین المللی باید پاسخ مناسبی به آن بدهد.

موسوی درپاسخ به این سوال که آیا خرابکاری‌ها و آتش سوزی‌های اخیر ناشی از این حملات بوده است؛ مخصوصاً با توجه به خبری که در مورد دستور رئیس جمهور آمریکا برای حمله سایبری به ایران و چند کشور دیگر منتشر شده است، تصریح کرد: خیر، آتش سوزی‌های اخیر ربطی به حملات سایبری نداشته است. در مورد دستور ترامپ خیلی طبیعی است که بگوئیم از این پس هر حمله سایبری به ایران بشود مظنون اصلی دولت آمریکا خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: ما پیگیری بین المللی این دستور غیر قانونی و مجرمانه و اثبات مسئولیت دولت آمریکا را در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین حق را برای دفاع مشروع و پاسخ متناسب و مقتضی به تجاوز و لطمه به کشورمان را به حملات سایبری و غیر سایبری محفوظ می‌داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا ایران پاسخی به این حملات داده یا قصد دارد که بدهد، گفت: اجازه دهید که اول روشن کنم که برعهده گرفتن غیررسمی یا بلوف‌های توخالی در انتساب هر حادثه‌ای که در کشور ما رخ می‌دهد توسط دیگران نشان دهنده اوج استیصال و دست بسته بودن آنهاست وگرنه آتش سوزی محدود در جنگل و پالایشگاه و غیره در فصول تابستان نه عجیب است و نه مختص به امسال بوده است.

موسوی اضافه کرد: پس آنچه توضیح می‌دهیم الزاماً ربطی به حوادثی که در ذهن شماست ندارد.

وی با بیان اینکه حق خود در انجام عمل متقابلِ مناسب و متناسب را در زمان مقتضی محفوظ می‌داند، اظهار داشت: ما ممکن است در دفاع از خود در مقابل حملات سایبری از هر وسیله‌ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ افزارها استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: علاوه بر این، ما همه تلاش خود را بکار خواهیم بست تا مسئولیت بین المللی کشوری که آغاز کننده یا تسهیل کننده چنین حملاتی باشد را اثبات کرده و آنها را در مقابل اعمال غیر قانونی خود پاسخگو نمائیم.