۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی:

کاهش بهای ارز ادامه می‌یابد

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۵۵
کد خبر: 454336
کاهش بهای ارز ادامه می‌یابد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل کاهش قیمت ارز در دو روز اخیر، گفت: با شکست توهم افزایش نرخ ارز در داخل، صادرکنندگان نیز سریع‌تر ارز در اختیار خود را باز می‌گردانند که این اقدام به افزایش عرضه و تعدیل نرخ‌ها می‌انجامد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حمید دیهیم با بیان این که متاسفانه بیش از آنچه تقاضای واقعی در بازار ارز وجود داشته باشد، انتظار تورمی در این حوزه ایجاد شده است، اظهارداشت: همین رویه باعث شده نرخ ارز بدون هیچ توجیهی افزایش یابد و همه بازار را از خود متاثر کند.

وی افزود: بانک مرکزی با وجود همه محدودیت‌های ارزی موجود ناشی از تحریم و یا حبس منابع در خارج از کشور، حباب انتظار تورمی را هدف قرار داد و این حباب را تا حدودی تخلیه کرد.

این اقتصاددان با تاکید بر این که تزریق منابع ارزی حاصل از وصول مطالبات می‌تواند اقدام بعدی بانک مرکزی برای تعدیل نرخ‌ها در بازار باشد، گفت: البته منابع ارزی نیز محدود است و به همین دلیل باید با اطمینان دادن به متقاضیان واقعی نسبت به تامین ارز مورد نیازشان، سفته‌بازان را نیز نسبت به نوسان‌های پیش رو هوشیار کرد.

به گفته وی با این روش، ارزی که بی‌دلیل نزد دلالان ذخیره شده، به بازار بر می‌گردد و موج کاهش نرخ ارز به راه خواهد افتاد.

دیهیم همچنین به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و تصریح کرد:‌ گرچه صادرکنندگان نیز با مشکلات ناشی از عدم فروش برخی محصولات و یا وصول دیرهنگام مطالبات از خریداران خارجی مواجهند، اما برخی از آنها هم نیم‌نگاهی به افزایش نرخ ارز در بازار داخل دارند و در نتیجه ترجیح می‌دهند در آخرین مهلت قانونی ارز خود را بازگردانند.

وی ادامه داد: با شکست توهم افزایش نرخ ارز در داخل، صادرکنندگان نیز سریع‌تر ارز در اختیار خود را باز می‌گردانند که این اقدام به افزایش عرضه و تعدیل نرخ‌ها می‌انجامد.