۰ نفر

کوپنی می‌شویم!

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
کد خبر: 454010
کوپنی می‌شویم!

مجلس به یک فوریت طرح توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیکی رأی مثبت داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، وقتی 14اردیبهشت سال98 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت‌که شاید مجبور شویم به سمت کوپنی شدن پیش برویم و از منتقدان و مخالفان خواست تا نظرشان درباره بازگشت کوپن به اقتصاد ایران را اعلام کنند، کمتر کسی تصور می‌کرد که برخی منتقدان و مخالفان دولت در سال بعد به همان جمع‌بندی برسند که معاون اول حسن روحانی به آن اشاره کرده بود. دیروز اما این اتفاق رخ داد و مجلس جدید تحت اختیار اصولگرایان به یک فوریت طرح توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیکی رأی مثبت دادند. نماینده موافق این فوریت از این می‌گفت که وقت، وقت جنگ اقتصادی است و همانند دوران جنگ تحمیلی باید به کوپن برگردیم، اما نماینده مخالفت استدلال‌اش این بود که با این تصمیم‌گیری مردم نگران می‌شوند و به مغازه‌ها هجوم می‌برند. سرانجام اکثریت نمایندگان مجلس به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که همواره تأکید دارد اقتصاد، اولویت نخست مجلس است، اذعان کرد که طرح نحوه توزیع کالاهای اساسی برای ایجاد عدالت است تا با این موضع‌گیری مشخص شود، شخص قالیباف هم موافق بازگشت به دوران کوپن است.

چه اینکه او بعد از اظهارات نماینده موافق و مخالف یک فوریت طرح نحوه توزیع کالاهای اساسی، گفت: این طرح به‌معنای کمبود کالا در کشور نیست، بلکه برای ایجاد عدالت و رسیدن ارز ترجیحی به‌دست مصرف‌کننده واقعی مطرح می‌شود. رئیس مجلس در عین حال گفت: طرح‌های مشابهی در این مورد هم وجود داشت، آقای نادران و دیگر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه طرح دیگری با نام تضمین تامین کالاهای اساسی و دارو اقشار آسیب پذیر با قیمت مناسب را در دست دارند که درصورت رأی آوردن طرح نحوه توزیع کالاهای اساسی می‌توان از طرح کمیسیون برنامه و بودجه هم به‌دلیل اهمیت دارو در کنار آن استفاده کرد. حال آنکه روح‌الله عباسپور به‌عنوان مخالف تأکید داشت: کشور اکنون در شرایط اضطرار قرار ندارد و این موضوع تنها در زمان ضرورت و شرایط عسر و حرجی قابلیت طرح شدن را دارد. به‌گفته نماینده قزوین، اکنون کشور به شرایطی نرسیده که بخواهیم برای تامین کالاهای اساسی به مردم کالابرگ بدهیم و طرح این موضوع باعث می‌شود تا مردم به سمت مغازه‌ها برای تامین کالاها حمله کنند. وی افزود: با این طرح ما آدرس غلط به دشمنان نظام می‌دهیم، دشمنانی که ما را در شرایط محدودیت بین‌المللی، تحریم‌ها و جنگ اقتصادی قرار داده‌اند و اکنون گمان می‌کنند که موفق شده و بر فشار تحریم‌ها می‌افزایند.

در این زمینه بخوانید

تفاوت کوپن با کارت خرید اعتباری چیست؟

طرح توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیک

مزایا و معایب بازگشت کوپن به اقتصاد ایران

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در موافقت با طرح نحوه توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ، با این بیان که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، اظهار کرد: با ضعف و ناکارآمدی در حوزه اجرا اثر این جنگ اقتصادی بر مردم و اقشار آسیب پذیر مضاعف شده حتی خط فقر به دهک‌های بالاتر هم رسیده است.وی افزود: آیا معتقدیم که عده‌ای باید در این شرایط و فشار اقتصادی له شوند و ما چیزی نگوییم؟ در زمان جنگ 8ساله توزیع کالابرگ‌ها تأثیر فشار اقتصادی بر مردم را کاهش می‌داد. چرا اکنون ما جنگ اقتصادی را انکار می‌کنیم؟ به گفته وی، اکنون مردم برای تامین نیازهایشان دچار مشکل شده‌اند و باید به فوریت از مردم حمایت شود. به‌گزارش خانه‌ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز (یکشنبه، 29تیرماه) مجلس شورای اسلامی با یک‌فوریت طرحی موافقت کردند که درصورت تصویب آن تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود و برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، دولت موظف می‌شود کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.

نمایندگان دنبال چه هستند؟

طرح نمایندگان با هدف جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور و حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف‌کنندگان و اقشار محروم تأکید دارد که جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، دولت اجازه دارد تا سقف منابع ارزی سهم دولت حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی و حداکثر معادل 5میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی با اولویت ذرت، دانه‌های روغنی (سویا)، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، جو و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد و ارز تخصیص یافته به سایر نیازهای وارداتی با نرخ ارز سامانه نیما محاسبه می‌شود. نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند تا سازمان برنامه و بودجه مکلف شود با همکاری وزارت صمت و جهادکشاورزی از محل سرجمع بودجه عمومی دولت و تا سقف معینی یارانه نقدی - کالایی در قالب یک کارت الکترونیک به سرپرستان خانوارهای مشمول برای کالاهای اساسی و دارو از طریق بیمه پرداخت کند. به‌نحوی که اعتبار کارت‌های یادشده برای خرید کالاهای اساسی از مراکز توزیع خواهد بود که دارای کد اقتصادی و دستگاه کارتخوان ثبت شده باشند و پس از 6‌ماه قابلیت نقدشوندگی از طریق دستگاه‌های خودپرداز متصل به شتاب وجود خواهد داشت.