۰ نفر

یک کارشناس مالیاتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ضرورت اخذ مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌‌ها/ مالیات بر عملکرد شرکت‌ها باید کاهش یابد

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹
کد خبر: 452470
ضرورت اخذ مالیات بر سود تقسیمی شرکت‌‌ها/ مالیات بر عملکرد شرکت‌ها باید کاهش یابد

یک کارشناس مالیاتی با بیان اینکه اخذ سود مقطوع از عملکرد شرکت‌ها ناعادلانه است، گفت: باید مالیات از سود تقسیمی اخذ شود تا به افزایش سرمایه آن‌ها کمک کند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ احمد غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در گذشته یک مالیات بر عملکرد شرکت‌ها با نرخ پایین داشتیم و در کنار آن سود سهامداران هم مشمول مالیات می‌شد که آن روش بر شیوه فعلی که مالیات مقطوع 25درصدی تنها از عملکرد شرکت دریافت می‌شود ارجحیت دارد، زیرا این روش ناعادلانه است.

در این زمینه بخوانید

تاثیر مثبت کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها بر تولید

وی افزود: روش دریافت مالیات مقطوع از عملکرد شرکت‌ها با اصول دریافت مالیات که باید بر اساس برقراری عدالت و بازتوزیع درآمدها باشد در تضاد است.

این کارشناس با بیان اینکه مالیات در کنار اینکه یک منبع درآمد است، یکی از شاخص‌های تنظیم‌گری اقتصاد است، گفت: این نوع معافیت‌ها باعث افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود و به تبع آن اشتغال و تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد که به رشد اقتصادی هم کمک خواهد کرد.

غفارزاده تاکید کرد: همچنین لازم است براساس میزان سود شرکت‌ها مالیات وصولی ازآن‌ها تصاعدی باشد. همچنین من معتقدم برای عادلانه شدن مالیات‌ها باید نرخ مالیات بر عملکرد شرکت‌ها کاهش و به 5 تا 6 درصد برسد و از آن طرف مالیات بر سود تقسیمی سهام هر برقرار شود و در دل مالیات بر مجموع درآمد اخذ شود.

وی ادامه داد: معمولا در کشورهای مختلف مقررات متنوعی داریم و بعضی از کشورها برای حمایت از سرمایه گذاری از سود تقسیم نشده مالیات نمی‌گیرند، این کار انگیزه‌ای می‌شود که شرکت سودش را صرف سرمایه‌گذاری مجدد کند که در ایران قبلا این را داشتیم و در آینده هم ممکن است این اتفاق بیافتد که به افزایش سرمایه کمک می‌کند.

این کارشناس مالیاتی در پایان تاکید کرد: معافیت سود تقسیم نشده از مالیات، اخذ مالیات از سود تقسیم شده و کاهش مالیات بر عملکرد شرکت‌ها چون باعث این می‌شود که شرکت‌ها سودشان را صرف افزایش سرمایه کند از رشد حباب‌گونه سهام شرکت‌ها در بورس هم جلوگیری می‌کند بسیار حائز اهمیت است.