۰ نفر

باوجود امکان فروش ۳۰درصد از سهام عدالت؛

دلیل واریز نشدن پول فروش سهام عدالت چه بود؟

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۳
کد خبر: 451536
دلیل واریز نشدن پول فروش سهام عدالت چه بود؟

امکان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت برای مشمولانی که مدیریت مستقیم را برای سهام خود انتخاب کرده بودند، از ششم خردادماه فراهم شد و اکنون با گذشت حدود ۴۰ روز از این اتفاق، بسیاری از سهام‌داران گله دارند که هنوز منابع حاصل از فروش سهام به حسابشان واریز نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اوایل خردادماه بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از ششم خرداد به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند.

در این زمینه بخوانید

مالکان سهام عدالت چقدر سود کردند؟

چه کسانی سهام عدالت جدید دریافت می‌کنند؟

آزادسازی سهام عدالت در یک سال آینده نهایی می‌شود

پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت برای تعیین تکلیف مدیریت سهام، از ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

اکنون و با گذشت حدود ۴۰ روز از این موضوع، مخاطبان در تماس‌هایی که با این خبرگزاری داشتند اعلام کردند که بانک هنوز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت را برای آن‌ها واریز نکرده است و یا اینکه مبلغی که واریز شده، کم‌تر از ارزش واقعی سهامی بوده که فروخته شده است.

عللی که برای عدم واریز منابع حاصل از فروش سهام عدالت تشریح شد

البته پیش از این در این مورد توضیحاتی ارائه شد؛ برای مثال اعلام شد که برخی از سفارش‌های فروش هنوز فروخته نشده است. کارگزاری‌ها برمبنای محاسبات و در نظر گرفتن منافع سهامداران اقدام به فروش می‌کنند و به همین علت هنوز برخی از سهام فروخته نشده است. اگر بیش از ۱۰ روز از ثبت سفارش فروش گذشته، احتمالا اشکالی در شماره شبای سهامدار وجود دارد و توصیه می‌شود که سهامدار به شعبه محل ثبت، مراجعه کند تا اشکال یا ابهام موجود حل شود.

همچنین تاکید شد علت واریز مبالغی در حدود ۱۰۰ یا ۱۴۰ هزار تومان به حساب فروشندگان ۳۰ درصد سهام این است که از ابتدا میزان دارایی (سهام) آنها پائین بوده است. برخی از سهامداران پس از فوت مشمول سهام اصلی، دارای سهام شده‌اند که در اینصورت سهام اولیه بین چند نفر تقسیم شده و ارزش هر سهم نیز کاهش یافته است و به همین علت مبلغ واریز شده به حساب آنها نیز به همان نسبت خواهد بود. فروش سهام در بازار بصورت قطعه قطعه صورت می‌گیرد و در مواردی، کارگزار بخشی از سهام را فروخته و هنوز قطعات دیگر سهام به فروش نرفته است. به همین علت مبلغ به دست آمده پس از فروش کامل ۳۰ درصد سهام، به سهامدار پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر این موضوع مطرح شد که در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و  فروش انجام دهد. همچنین  سرویس‌هایی که سپرده گذاری باید پس از فروش به کارگزار بدهد، فعلا مشکلاتی دارد که درحال حل آن هستند. درواقع شرکت سپرده‌گذاری باید اطلاعات را به کارگزار بدهد و کارگزار وجوه سهام‌داران عدالت را بر اساس سرویس‌ها واریز کند.

همچنین تاکید شد که به دلیل اینکه فشار زیاد بود و سامانه‌ها باید سریعا راه اندازی می‌شد، صرفا راه اندازی صورت گرفت و سامانه‌ها درحال ارتقاء هستند. درواقع سفارشات دریافت می‌شود اما ابهاماتی در نحوه اجرا وجود دارد؛  همچنین هماهنگ کردن کارگزاران با ناظر برای فروش زمان‌بر است و این فرایند ممکن است بیشتر از زمانی که برای فروش سهام‌های معمول و مرسوم در بازار طی می‌شود، طول بکشد اما فرآیند آن در حال طی شدن است.

برخی از کارگزاران فروش هم انجام دادند اما نتوانستند گزارش را از سپرده‌گذاری درمورد این‌که فروش به چه نحوی توزیع و بین مشتریان تقسیم می‌شود را دریافت کنند. بنابراین نمی‌توانند در حساب مشتری نشان دهند که چه تعداد سهم فروخته شده است.

بعید است سهام‌داری، پول خود را دریافت نکرده باشد

در این راستا، روح الله میرصانعی- دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار درمورد دلیل اینکه برخی مشمولان سهام عدالت هنوز پول حاصل از فروش سهام خود را دریافت نکرده اند، توضیح داد: در حال حاضر مشتری برای سهام عدالت وجود دارد.  البته ساز و کار سهام عدالت ویژگی‌های خاصی دارد؛ باید کدها تجمیع و بعد معاملات انجام شود. پس از آن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه باید برای کارگزار تعیین کند که از این معاملات انجام شده، چه میزان برای کدام مشتری است.

وی ادامه داد: گاهی این شرکت جزییات معاملات را با چند روز تاخیر به کارگزار اعلام می‌کند. درحالی که کارگزار باید اطلاعات را داشته باشد تا وجوه مربوطه را به سهام‌داران اختصاص دهد و واریز کند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه ممکن است اطلاعات به برخی کارگزاری‌ها با تاخیر ارسال شده باشد، گفت: بعید می دانم یک مشتری از زمانی که سهام خود را فروخته، پولی دریافت نکرده باشد.