۰ نفر

معاون اشتغال وزارت کار توضیح داد؛

کسب و کارها چطور وام کرونا بگیرند؟

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 451330
کسب و کارها چطور وام کرونا بگیرند؟

معاون اشتغال وزارت کار درباره ضمانت های بنگاه های فاقد بیمه متقاضی تسهیلات حمایتی کرونا گفت:در صورتی که تسهیلات گیرنده نسبت به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر اقدام نکند؛موظف به بازپرداخت منابع با نرخ ۲۴ درصد، شامل ۱۸ درصد سود و ۶ درصد جریمه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف کمک و حفظ اشتغال فعالان اقتصادی و کسب و کارهای دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی مربوطه که براثر شیوع بیماری کرونا آسیب بیشتری دیده اند و فاقد پرونده بیمه ای نزد سازمان تأمین اجتماعی می باشند، پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار بیمه نشده بیشتر آسیب دیده از کرونا در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مورد تأیید قرار گرفت.

از روز گذشته 16 تیر ماه متقاضیان فاقد کد بیمه و کد کارگاهی طبق اعلام وزارت کار می توانستند برای ثبت نام به سامانه کارا آدرس https://kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

 مطابق اعلام وزارت کار با توجه به مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، صاحبان و شاغلان کسب و کارهایی که کد بیمه و کد کارگاهی ندارند، مورد حمایت دولت قرار می گیرند.

در راستای این مصوبه  حدود 3میلیون نفر شاغل در 14 رسته منتخب قرار دارند که مشمول حمایت های دولت می شوند. به منظور شناسایی این افراد با وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه از جمله کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ... هماهنگی لازم صورت پذیرفته و بیش از یک میلیون و500 هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شده اند.

* بنگاه های فاقد بیمه در صورت عدم پرداخت اقساط باید با نرخ 24درصد پرداخت کنند

 عیسی منصوری، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار ذیل 14رسته مصوب که فاقد کدکارگاهی سازمان تأمین اجتماعی و یا لیست بیمه ای باشند، پس از شناسایی و اعلام دقیق مشخصات این واحدها در حوزه کارفرمایی و خویش فرمایی به انضمام کدملی کارفرما و شاغلین آن و اعلام به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ثبت و پایش در سامانه کارا امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: به منظور شناسایی این افراد با وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(سازمان فنی و حرفه ای کشور و سازمان بهزیستی کشور)، هماهنگی لازم صورت پذیرفته و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شده اند.

پیامک اطلاع رسانی و دعوت از متقاضیان مشمول دریافت تسهیلات ارسال شده و متقاضیان مشمول می توانند از روز دوشنبه مورخ 16 تیرماه با مراجعه به سامانه کارا – تسهیلات کرونا به آدرس https://kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

* جزئیات مبلغ تسهیلات

 منصوری  با اشاره به اینکه که تسهیلات به واحدهای کسب و کار ذیل 14رسته مصوب که فاقد کدکارگاهی سازمان تأمین اجتماعی و یا لیست بیمه ای هستند، به ازای هر فرد شاغل در آن واحدها پرداخت می شود، گفت: برای اشخاص حقیقی خویش فرما یا خود اشتغال، مبلغ 60میلیون ریال، برای واحدهای کسب و کاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود ندارد، صرفا به کارفرما مبلغ 60 میلیون ریال و برای واحدهای کسب و کاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود دارد، به ازای هر شاغل مبلغ80 میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: علاوه بر اینکه متقاضیان باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه بخشی باشند، همچنین باید در سال گذشته و جاری فعال باشند مگر آنکه براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فعالیت آنها متوقف شده باشد.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی مؤسسات عامل به مشمولان، 12 درصد است. حداکثر زمان پرداخت تا پایان تیرماه 99 تعیین شده و مدت بازپرداخت تسهیلات نیز با احتساب دوره تنفس، 24 ماه و از ابتدای آبان ماه 99 تعیین گردیده است.

 معاون اشتغال وزارت کار درباره شرایط ضمانت گفت: براساس دستورالعمل پرداخت تسهیلات به فعالیت ها و واحدهای کسب و کار بیمه نشده بیشتر آسیب دیده از ویروس کرونا، مشمولان تسهیلات کرونا تا 160 میلیون ریال، ملزم به ارائه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک، از 160 تا 480میلیون ریال، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، از480 تا 1600 میلیون ریال، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه دو ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، از 1600 تا 2000 میلیون ریال، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه سه ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند) و از 2000 میلیون ریال بالاتر، ارائه تضمین صادره از سوی صندوق های ضمانت و یا ارائه وثایق متعارف بنا به تشخیص بانک هستند. سقف مبلغ سفته نیز یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات می باشد.

وی بیان کرد:همچنین در صورتی که تسهیلات گیرنده نسبت به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر اقدام ننماید و یا با تشخیص وزارت و یا دستگاه بخشی، منابع دریافتی را در غیر مصادیق تعیین شده هزینه نماید، به مدت دو سال از دریافت هرگونه خدمات بانکی (تسهیلات، ضمانت نامه، اعتبارات اسنادی و ....) محروم شده و موظف به بازپرداخت منابع با نرخ 24 درصد، شامل 18 درصد و 6 درصد جریمه خواهد شد.