۰ نفر

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت:

سود سهام عدالت باید از طریق سجام واریز شود

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۳:۲۵
کد خبر: 450970
سود سهام عدالت باید از طریق سجام واریز شود

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه تعداد سهم سهامداران عدالت در شرکت‌های 36گانه خُرد و پراکنده است، گفت: مدیران این شرکت‌ها باید سود سالانه سهام عدالت را از طریق سجام مستقیماً به حساب سهامداران واریز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بعد از آزادسازی سهام 49 میلیون نفر سهامدار عدالت، حدود 18.9 میلیون نفر از این افراد روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیدند که این افراد در حال حاضر سهامدار 36 شرکت بورسی و فرابورسی هستند که در هرکدام از این شرکت‌ها از تعداد یک عدد تا حداکثر 1200 عدد سهام دارند. 

همچنین قرار است حق‌تقدم سهام 13 شرکت دیگر که هنوز وارد بورس نشده‌اند، نیز به سهامداران عدالت تعلق گیرد و با توجه به اینکه هر سال مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی برگزار می‌شود و سود سهام عدالت باید به حساب سهامداران واریز شود، بنابراین اگر شرکتها به روش سنتی و قدیمی بخواهند عمل کنند، باید هریک از سهامداران عدالت برای دریافت سودهای ناچیز خود به 36 بانک و یا 36 شرکت مراجعه کنند که این  علاوه بر گرفتن وقت و انرژی، دارای هزینه است و گاهی اوقات سهامداران از دریافت این سود ناچیز به دلیل وقت گیر بودن و هزینه داشتن، خودداری می‌کنند. 

با توجه به اینکه برای همه سهامداران عدالت کد بورسی صادر شده و کسانی که روش مدیریت مستقیم سهامداری عدالت را برگزیده‌اند، باید از طریق سامانه‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند، بنابراین همه این سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت‌نام کرده و علاوه بر مشخصات شناسنامه خود، شماره تلفن همراه متعلق به خود و شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت کرده‌اند، بنابراین مدیران شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت بهتر است برای آسان شدن کارها و جلوگیری از مراجعه مردم به بانک‌ها، سود سالانه سهام آنها را مستقیما در شماره شبای حساب بانکی آنها مندرج در سجام واریز کنند. 

بر اساس این گزارش، تعداد 85 هزار و 362 نفر از با ثبت موضوع «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» و تعداد 1037 نفر با ثبت موضوع «انتقال سهام عدالت به پرتفوی سهامداران» و تعداد 615نفر با ثبت موضوع «واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی توسط سامانه سجام» خواستار پیگیری و پاسخ مسئولان شدند.

در این زمینه با حسینی فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت تماس برقرار شد و موضوع را مطرح کرد که وی گفت: برای واریز سود شرکت‌های سهام عدالت به ویژه برای کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، منطقی این است که به جای مراجعه به بانک‌های مختلف، سود سهام آنها به صورت مستقیم و از طریق شماره شبا واریز شود. 

وی گفت: هریک از سهامداران عدالت در 36 شرکت بورسی و فرابورسی سهامدار است و منطقی نیست که برای دریافت سود ناچیز سهام خود به 36 شرکت مراجعه کند یا از 36 بانک سود خود را دریافت کند. با توجه به اینکه شماره شبای حساب بانکی سهامداران عدالت در سامانه سجام وجود دارد، بهترین روش برای توزیع سود سهام عدالت که به صورت پراکنده وجود دارد این است که از طریق سجام، این سود به صورت متمرکز واریز شود. 

فهیمی در عین حال تأکید کرد: متأسفانه در سطح ناشران (شرکت‌های بورسی) این مشکل وجود دارد که ناشران بورسی تمایلی به پرداخت سود سالانه به روش متمرکز ندارند و ترجیح می‌دهند سود شرکت خود را رأساً از طریق بانک‌های منتخب به حساب سهامداران واریز کنند.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد: حداقل برای سهامداران خُرد که سهم مدیریتی در شرکت‌های سرمایه‌پذیر ندارند، یک زمینه قانونی و حقوقی محکم فراهم شود که وقتی سود مجمع برای تقسیم بین سهامداران تصویب می‌شود، مدیران شرکت‌ها متعهد شوند، آن سود را به صورت متمرکز دراختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه قرار دهند تا از طریق شماره شبای حساب بانکی افراد، مستقیما به حساب‌شان واریز شود. 

فهیمی گفت: تمام کسانی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت‌نام کرده‌اند، هم شماره شبای حساب بانکی آنها و هم شماره تلفن همراه به نام آنها ثبت شده است و سود سهام شرکت‌ها از این طریق به راحتی قابل واریز است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این را هم گفت: ما آنچه را که لازم است از نظر زیرساخت فنی و اجرایی فراهم کرده‌ایم و البته سهامداران هم باید در این امر به ما کمک کنند و در مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود که شرکت می‌کنند، در آنجا به هیأت مدیره شرکت‌ها تکلیف کنند تا سود سهام آنها را از طریق شماره شبا در سامانه سجام به حساب‌شان واریز کنند.

وی گفت: همچنین تصمیم‌گیران که اطلاعات شرکت‌های آنها نزد سازمان بورس و شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ثبت شده است، باید شرکت‌های بورسی را ملزم کنند که سود مصوبه سالانه خود را به صورت متمرکز در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دهند تا سود آنها بدون کم و کاست و در اسرع وقت از طریق شبا برایشان واریز شود.