۰ نفر

در جلسه ستاد اقتصادی دولت:

روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ پی‌ریزی اقتصاد بدون نفت

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 450798
روحانی: اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد/ پی‌ریزی اقتصاد بدون نفت

رئیس جمهور گفت: با وجود شرایط سخت به وجود آمده ناشی از جنگ اقتصادی با دشمنان در دو سال گذشته، آرزوی دیرینه مردم و نخبگان در تحقق اقتصاد بدون نفت پی‌ریزی شده و با وجود تلاطم‌ها و تکانه‌های شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، روند شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور در بخش تولید و صادرات به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی دشمنان و بحران ناشی از شیوع ویروس عالمگیر کرونا، مردم در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و دوران دشواری را طی می‌کنیم، افزود: همه ما با احساسی که نسبت به وطن، نظام و انقلاب داریم با شکیبایی در مقابل مشکلات و سختی‌ها مراحل رسیدن به هدف مهم اقتصاد بدون نفت را طی می‌کنیم و پیروزی در این مسیر نیازمند وحدت، انسجام و همراهی همه اقشار گروه‌ها و مردم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان این مردم و سرزمین در یک عملیات روانی پیچیده با تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال به شکست کشاندن تجربه اقتصاد بدون نفت در کشور ما هستند، گفت: از یک طرف مشکل برای صادرات نفت ما بوجود آورده‌اند و با حداکثر توان مانع از انتقال دارایی‌هایمان به داخل کشور می‌شوند و از طرف دیگر شبانه‌روز القاء می‌کنند سیاست‌های اقتصاد بدون نفت موفق نبوده و اقتصاد ایران تحت تحریم‌های اعمال شده در حال شکست است و نشانه‌های آن را هم نه شاخص‌های اصلی که صرفاً نوسانات قیمت برخی کالاها و نرخ ارز اعلام می‌کنند. در حالی که شاخص‌های اصلی نشان از عدم توفیق آنان در شکست ایران دارد.

روحانی افزود: تبیین و تحلیل موفقیت‌های کشور در مقابله با تحریم‌ و تحقق اقتصاد بدون نفت، نه تجلیل از موفقیت‌های دولت بلکه تکریم عزت و مصالح ملی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و فضای مجازی در مقابله با جنگ روانی دشمنان، افزود: رسانه‌ها و دستگاه های تبلیغی باید با اقدامات هوشمندانه و با اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و قدرت اقناع بالا، اجازه ندهند مردم اسیر عملیات روانی و القائات دشمنان در مورد اقتصاد کشور قرار گیرند.

روحانی با بیان اینکه طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های ظالمانه، نبود صادرات نفت و مشکلات ایجاد شده در مورد وصول دارای‌های ارزی ایران در خارج از کشور، قیمت ارز کنترل شده است، گفت: در ماه‌های گذشته با مسدود شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در صادرات و واردات کالا ایجاد شد اما ملت شریف ایران مطمئن باشند که با بازگشت مبادلات تجاری به روال قبل از کرونا، در ماه‌های آینده بازار صادرات و واردات به حالت طبیعی بازخواهد گشت و به یک ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهیم رسید.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و برنامه‌ریزی‌های در دست اقدام این بانک برای مدیریت بازار ارز ارائه کرد.

عبدالناصر همتی با اشاره به روند مثبت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و نیز صادرات غیرنفتی، اقدامات بانک مرکزی برای برگشت ارز صادرکنندگان و نیز استفاده از منابع مسدودی ارزی در خارج از کشور را تشریح کرد.

رئیس جمهور نیز اقدامات فوری بانک مرکزی جهت کنترل و مدیریت بازار ارز و ضرورت برگشت هرچه سریع‌تر ارزهای صادرکنندگان به چرخه اقتصاد را مورد تاکید قرار داد.