۰ نفر

کرونا چه تاثیری بر روی قیمت‌ها گذاشت؟

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 450065
کرونا چه تاثیری بر روی قیمت‌ها گذاشت؟

گزارش‌های رسمی از این حکایت دارد که در سه ماه ابتدایی شیوع ویروس کرونا، تحت تاثیر تبعان این ویروس قیمت‌ها از ۲۴.۵تا ۲۷درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از تبعات شیوع ویروس کرونا تغییراتی در فعالیت بخش‌های مختلف کسب و کار، درآمد و هزینه‌های و به تبع آن تغییر در قیمت‌ها بود؛ به طوری که بخشی از افزایش قیمتی که طی مدت اخیر  در قیمت‌ها رخ داده را ناشی از تبعات کرونا و تاثیرگذاری آن بر کسب و کار اعلام می‌کنند.

این در حالی است که بررسی که از سوی پژوهشکده آمار ایران در رابطه با تاثیرگذاری ویروس کرونا در بخش‌های اقتصادی انجام شده، از این حکایت دارد که در اسفند و فروردین‌ماه در کل بخش‌های کسب و کار تا ۲۴.۵ درصد افزایش قیمت وجود داشته است که در همین دوره ۲۲ درصد کسب و کارها با کاهش قیمت و ۵۳.۵ درصد نداشته‌اند.

 در اردیبهشت‌ماه  نیز در ۲۸ درصد کسب و کار افزایش قیمت، ۲۰.۲ درصد کاهش و برای ۵۱.۹ درصد بدون تغییر بوده که نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه روند افزایشی قیمت بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش عمده علت تغییرات قیمت در کل بخش‌های کسب و کار، تغییر قیمت مواد اولیه با ۳۳.۳ درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه و تغییر تقاضا با ۲۲.۳ درصد در اردیبهشت‌ماه بوده است.

در حوزه‌های مختلف اقتصادی در خدمات، در فروردین‌ماه و اسفندماه ۲۵ درصد افزایش قیمت، صنعت و معدن ۲۲.۲ و کشاورزی ۲۸.۳ درصد ثبت شده است، اما در اردیبهشت‌ماه رشد قیمت‌ها در خدمات به ۲۷.۳، صنعت و معدن ۲۷ و کشاورزی تا ۳۲.۱ درصد می‌رسد.

تاثیرگذاری کرونا در بخش های مختلف اقتصادی