۰ نفر

ارزش احتمالی صندوق ETF جدید چقدر است؟

۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۰۸
کد خبر: 446944
ارزش احتمالی صندوق ETF جدید چقدر است؟

طبق اعلام وزارت اقتصاد عرضه صندوق قابل معامله شرکتهای بزرگ پالایشی که احتمالا ارزش ان دو برابر صندوق دارا یکم باشد، در اواسط تابستان انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام وزیر اقتصاد عرضه صندوق ETF پالایشی به یک تا دو ماه آینده موکول شد.

مجامع شرکت‌های پالایشی تا 31 تیرماه برگزار خواهد شد. گفتنی است بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت اقتصاد و همچنین اطلاع رسانی های انجام شده از سوی این وزارت خانه قرار بود هر دو صندوق قابل معامله باقی مانده تا نیمهسال به عموم عرضه شوند.

در این بین سوالاتی در بین کارشناسان بازار سرمایه درخصوص سود تقسیمی سال 98 شرکتهای بزرگ پالایشی مطرح شده است.

از سوی دیگر شریعتی، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی معتقد  است، اگر در صندوق دوم ETF دولتی که شامل سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی و 2.5 برابر بزرگ‌تر از صندوق یکم است، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌ها اجازه خرید همراه با تخفیف را داشته باشند اما مجاز به فروش این سهم‌ها در بازه زمانی مشخصی نباشند، صندوق دوم جذابیت بالاتری خواهد داشت.

همچنین کاهش فاصله عرضه از دو ماه به یک ماه و افزایش سقف خرید 2 میلیون تومانی برای افراد حقیقی، بر جذابیت صندوق دوم می‌افزاید و استقبال را رقابتی می‌کند.

تصور دولت این بود، صندوقی که به قیمت کسر می‌فروشد و با این نوع تقسیم‌بندی (سقف‌گذاری 2 میلیون تومانی برای افراد حقیقی و حذف حقوقی‌ها) باعث جذابیت می‌شود و مردم برای خرید هجوم می‌آورند اما چنین نشد.

لازم به ذکر است بر خلاف پیش بینی دولت حدود 3.5 میلیون نفر در ثبت نام خرید صندوق دارا یکم شرکت کردند. به این ترتیب رقمی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد که این رقم با براوردهای اولیه فاصله داشت.