۰ نفر

پارسال چقدر اوراق مشارکت فروش رفت؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۲
کد خبر: 446671
پارسال چقدر اوراق مشارکت فروش رفت؟

طبق قانون بودجه شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها باید با تأیید وزارت کشور تا سقف ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کنند که اکنون بانک مرکزی وضعیت انتشار این اوراق را اعلام کرده که براساس آن شهرداری تهران بیشترین اوراق مشارکت را منتشر کرده و شهرداری مشهد نیز بیشترین فروش را از انتشار این اوراق داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق قانون بودجه، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.

علاوه براین، باید حداقل ۵۰ درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری و رفع آلودگی هوا اختصاص یابد و تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های‌ قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری‌ها است و تضمین ۵۰ درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

همچنین، اوراق فروش‌ نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به طلبکاران طرح است.

اکنون بانک مرکزی در گزارش خود درباره آمارهای اقتصادی  وضعیت انتشار اوراق مشارکت را تا پایان سال گذشته منتشر کرده که طبق آن اوراق مشارکت شهرداری تبریز برای تکمیل خط ۱ قطار شهری تبریز در اسفند سال ۹۷ با مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان منتشر شده که معادل ۶۴۹ میلیارد و ۴۰۰ تومان آن به فروش رفته است.

همچنین، شهرداری کرج برای تکمیل فاز ۱ خط ۲ قطار شهری ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده که ۲۴۹ میلیارد و ۸۰۰ تومان از این اوراق به فروش رفته است و شهرداری شیراز به منظور احداث خط ۲ و تکمیل خط ۱ قطار شهری معادل ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که ۵۹۷ میلیارد تومان آن فروخته شده است.

شهرداری اهواز دارای کمترین انتشار و فروش اوراق

علاوه براین، معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری اهواز برای فاز ۱ خط ۱ قطار شهری منتشر شده که از این میزان اوراقی فروش نرفته است و از سوی شهرداری تهران نیز برای تکمیل خط‌های ۶ و ۷ قطار شهری معادل ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که ۹۰۹ میلیارد و ۹۰۰ تومان آن به فروش نرفته است.

طبق این گزارش، شهرداری اصفهان یکبار به منظور فاز ۲ خط ۲ قطار شهری معادل ۵۰۰ میلیارد  تومان که ۴۹۹ میلیارد تومان از آن به فروش رفته و بار دیگر برای بی‌آرتی ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده که تمام این مبلغ خریداری شده است.

همچنین، شهرداری مشهد یک بار برای فاز ۳ خط ۳ قطار شهری به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان و بار دیگر به منظور توسعه، تعریض و بدنه‌سازی خیابان حر عاملی ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده که هر یک از این اوراق به ترتیب ۶۹۹ و ۱۴۹ میلیارد تومان از آن‌ها به فروش رفته است.

علاوه براین،   شهرداری مشهد ۳۵۰ میلیون تومان هم برای نوسازی و بهسازی اطراف حرم اوراق منتشر کرده که تمام این میزان اوراق به فروش رفته است.

پارسال چه میزان اوراق مشارکت منتشر شد؟

در کل در سال گذشته معادل ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است که ۴ هزار و ۶۹۵ میلیارد و ۱۰۰ تومان از آن‌ها به فروش رفته است.

طبق این گزارش، شهرداری تهران بیشترین اوراق مشارکت را منتشر کرده و شهرداری اهواز نیز کمترین فروش و انتشار اوراق را داشته است و از بین این میزان اوراق مشارکت منتشر شده شهرداری مشهد بیشترین فروش اوراق مشارکت را داشته است.

تمام این اوراق به مدت ۴ سال و با ۱۸ درصد نرخ سود علی‌الحساب در سال منتشر شده‌اند که مجوز عرضه مجدد اوراق مشارکتی که در سال ۹۷ به طور کامل به فروش نرسیده بود، در سال ۹۸ صادر شد و این اوراق صرفا اوراق مشارکت منتشر شده با مجوز بانک مرکزی هستند.