۰ نفر

چرا با وجود کرونا و تشدید تحریم‌ عملکرد اقتصاد ایران بهتر خواهد شد؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 445315
چرا با وجود کرونا و تشدید تحریم‌ عملکرد اقتصاد ایران بهتر خواهد شد؟

استاد اقتصاد جان هاپکینز گفت: برآورد صندوق بین المللی پول از نرخ تورم ایران دقیق نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهانی اعلام کرد امسال آخرین سال رشد منفی اقتصاد ایران خواهد بود و حتی با وجود شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و اخلال در زنجیره تامین، بانک جهانی انتظار دارد که عملکرد اقتصادی امسال ایران به مراتب از سال گذشته بهتر باشد.

در رابطه با این گزارش، استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی ( نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) اظهار کرد: یکی از دلایلی که چشم انداز مورد انتظار بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران تضعیف نشده، این است که اقتصاد ایران سال گذشته و پیش از شیوع کرونا نیز در شرایط دشواری قرار داشت و بنابراین بدتر شدن وضعیت چندان محتمل نبود.

لازم به ذکر است طبق گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران که در سال گذشته ۸.۲ درصد کوچک شد، امسال نیز رشد منفی ۵.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد اما سال آینده روند سه سال رشد متوالی منفی قطع خواهد شد. 

از سوی دیگر بانک جهانی در گزارش خود نوشته است: ایران یکی از کشورهایی بوده که نرخ تورم در آن روندی نزولی داشته و در ماه های اخیر در محدوده ۲۰ درصدی نوسان داشته است.

این عضو اندیشکده آمریکایی کاتو، با اشاره به مشکل غیردقیق بودن برآورد نرخ تورم در کشورهایی که تورم بالایی  دارند افزود: در اکتبر سال قبل و تنها سه ماه مانده به پایان سال میلادی، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که نرخ تورم ایران تا پایان آن سال به ۳۱.۱ درصد خواهد رسید اما طبق اندازه گیری های من تا پایان سال ۲۰۱۹ نرخ تورم ایران تنها ۲۰.۱ درصد بوده است.