۰ نفر

هزینه صدور کارت مهارت کارگران ساختمانی ۱۰برابر شد

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۵۴
کد خبر: 445020
هزینه صدور کارت مهارت کارگران ساختمانی ۱۰برابر شد

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه ۴ماه از سال گذشت اما تا کنون خبری از تدبیر برای کارگران ساختمانی نیست، گفت:سازمان فنی و حرفه ای یک باره سهم هزینه سازمان را برای کارت مهارت ۱۰برابر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هادی ساداتی، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، درباره وضعیت بیمه و دستمزد کارگران ساختمانی گفت: بخش کمی از کارگران مشمول بسته های حمایتی دولت شدند؛ بسته های حمایتی به صورت محدود به تعداد محدودیتی پرداخت شد. تعدادی از کارگران از طریق ستاد مسئولیت اقتصادی شناسایی شدند،تعداد از افراد از این طریق شناسایی شدند و بسته های حمایتی به در منازل آنها داده شد.

 وی ادامه داد: دولت حمایت مستقیمی را از کارگران ساختمانی نداشته است؛تا کنون نه به بیمه شدگان و نه به غیربیمه شدگان چیزی پرداخت نشده است.4ماه از سال گذشت اما تا کنون خبری از تدبیر برای کارگران ساختمانی نیست.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درباره سهمیه بیمه کارگران ساختمانی گفت: در پایان سال 98؛ سهمیه ناچیزی برای بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته شد که رقمی ناچیزی حدود 70 هزار نفر بود.اما برای سال 99 هنوز برنامه ای اعلام نشده است. نظر ما درباره بیمه کارگران ساختمانی همان نظر سال گذشته است. بر اساس سامانه آنهایی که مورد تایید قرار گرفته اند, باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. سامانه کارگران ساختمانی زیرنظر وزارت کار است. برای حمایت از کارگران ساختمانی شعارهای زیادی از سوی مسئولان بارها داده شده است. اما عملیاتی نشده است.

 ساداتی با بیان اینکه ساخت و ساز رونق  ندارد گفت: کارگران ساختمانی در شرایط خوبی به سر نمی برند, چرا که رونق در این بازار وجود ندارد, حدود 50 درصد کارگران ساختمانی بیکار هستند و طی چند ماه گذشته درآمدی نداشته اند.

 نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با تاکید بر اینکه کارگران ساختمانی روزمزد هستند گفت: درآمد روزانه یک کارگران میانگین بین 80تا100 هزار تومان و حق بیمه یک ماه آنها حدود 156 هزار تومان است. درچنین شرایطی سازمان فنی و حرفه ای هزینه  سهم خود از ثبت نام کارت مهارت را 10برابر کرده است. در گذشته اگر کارگری برای دریافت کارت مهارت اقدام می کرد، در نهایت 45 هزار تومان ، سهم سازمان فنی و حرفه ای حدود 5هزار تومان بود. اما اکنون یک کارگر برای ثبت نام باید حدود 100 هزار تومان هزینه کند که سهم سازمان فنی و حرفه ای حدود 50 هزارتومان است. یعنی سازمان فنی و حرفه ای سهم سازمان را 10برابر کرده است.

 وی اظهار داشت: اگر سازمان کمبود منابع دارد، چرا باید از جیب کارگران ساختمانی کمبود منابع خود را جبران کند. در شرایطی که بخش عظیمی از کارگران ساختمانی بیکار هستند,چرا سازمان باید هزینه خود را 10برابر افزایش دهد؟

ساداتی با اشاره به کمک 10 میلیونی دولت به اقشار آسیب پذیر از جمله کارگران ساختمانی، گفت:کارگران شریف و زحمتکش ساختمانی بیش از دو ماه است که خانه نشین هستند و در فقر وحشتناکی به سر می برند؛ هیچ کارفرمایی حاضر نیست به دلیل کرونا، کارگران ساختمانی را از بیم آن که ممکن است ناقل ویروس باشند، به کارگیرد. در حال حاضر بین 60 تا 70 هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده و متقاضی بیمه در سراسر کشور وجود دارد که امیدواریم سازمان تامین اجتماعی هرچه سریعتر برای تخصیص سهمیه بیمه به آنها تلاش کند.