۰ نفر

جلسه رقبای 96 چه زمانی برگزار می‌شود؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹
کد خبر: 444918
جلسه رقبای 96 چه زمانی برگزار می‌شود؟

دو هفته و دو سال از تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» گذشته است؛ شورایی که با تأکید مقام معظم رهبری بر «تشکیل اتاق جنگ اقتصادی» ایجاد شد و تاکنون 50 بار تشکیل جلسه داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سران قوا در آن روز، حجت‌الاسلام حسن روحانی، آیت‌الله آملی‌لاریجانی و علی لاریجانی بودند، جمعی که از آنان فقط حسن روحانی همچنان رئیس مانده است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، 16 اسفند 97 جای خود را به ابراهیم رئیسی داد و از 8 خرداد نیز محمدباقر قالیباف به جای علی لاریجانی روی صندلی سبز ریاست پارلمان نشسته است. آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که همیشه شنبه‌ها برگزار می‌شود، سوم خرداد با خداحافظی علی لاریجانی و تقدیر رؤسای قوه مجریه و قضائیه از او همراه بود. از آن روز 2 «شنبه» گذشته اما ‌‌جلسه‌‌ پنجاه‌ویکم با حضور عضو جدید یعنی قالیباف هنوز برگزار نشده است. همین باعث شد تا روز گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت از او بپرسد: «دلیل تأخیر برگزاری این شورا چیست؟» علی ربیعی در پاسخ گفت: «جلسه ستاد براساس نیاز تشکیل می‌شود؛ کمیسیون فرعی ستاد کماکان فعال است و به محض اینکه دستور جلسه جدیدی داشته باشیم، جلسه تشکیل خواهد شد و امیدواریم هم‌افزایی بسیار بالایی را در تصمیمات شاهد باشیم. گاهی اوقات ما شاهد بودیم جلسه ستاد یک ماه هم تشکیل نشده است».

 تجدید دیدار سران

آخرین بار که روحانی، رئیسی و قالیباف در یک قاب دیده شدند به سال 96 و مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری برمی‌گردد، جایی که این سه باید از برنامه‌ها و دستاوردهای خود دفاع می‌کردند تا به پاستور برسند. مناظره آخر اما سروصدای زیادی برپا کرد. حالا با گذشت سه سال از آن روزگار، این سه در قامت رؤسای سه قوه باید در کنار هم بنشینند و  در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» مشکلات کشور را سامان دهند.

 کرونا تأثیری بر اعلام آمار کشته‌های آبان نداشت

علی ربیعی روز گذشته به سؤالات دیگری نیز پاسخ گفت. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اعلام آمار کشته‌های آبان‌ماه در سایه کرونا قرار گرفت، گفت: «آمار با کرونا تغییری نمی‌کند و کرونا هیچ‌گونه تأثیری بر این آمار نداشت، اعلام آمار نیازمند این بود که پزشکی قانونی آمار دهد و مسئولیت ارائه آمار با قوه قضائیه است، اما برای روشن‌سازی این قضیه آقای رحمانی‌فضلی در صداوسیما توضیحاتی ارائه دادند. بر همین اساس رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آمار را اعلام کردند و مبنای این آمار، اطلاعاتی بود که پزشکی قانونی داده بود و الان مشخص است چه کسانی با چه شیوه‌هایی جان باختند؛ باید گفت که این آمار، آمار دقیق و قابل اتکایی است».

 سیاست در باغ سبز ترامپ برای ما مهم نیست

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دعوت ترامپ به مذاکره با ایران، عنوان کرد: «ما درباره اینکه دعوت ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیش از یک کار نمایشی باشد، خوش‌بین نیستم. یادآوری می‌کنم مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد». ربیعی افزود: «بنای ما تصمیم‌گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رأی خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت‌وگو و با ایران است، می‌تواند به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقی‌مانده در برجام که خود آن را ترک کرده، بازگردد». او ادامه داد: «آمریکا هم می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند. ما بارها اعلام کردیم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات از بین رفته است برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله به تخریب کرده‌اند از نو بسازند». ربیعی همچنین درباره علت طرح موضوع مذاکره مجدد از سوی ترامپ هم‌زمان با اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، گفت: «به سیاست دولت آقای ترامپ مربوط است که چه وقت می‌خواهد خشونت و چه موقع می‌خواهد مقاومت به خرج دهد. از خشونت به خرج‌دادن آنان واهمه‌ای نداریم و همچنین به قول معروف سیاست درِ باغ سبز نشان‌دادن او برای ما مهم نیست. هر گاه منافع ملی ایجاب کند براساس شرایطی که گفتیم، تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد. تهدیدات‌شان در شورای امنیت برای قطع‌نامه تمدید دستیابی به تسلیحات را ناقض قطع‌نامه ۲۳۳۱ می‌دانیم و هیچ حقی برای تمدید محدودیت دستیابی به تسلیحات قائل نیستیم».

 افراد مسئول بدون اطلاعات کافی اظهارنظر نکنند

ربیعی همچنین درخصوص حذف ارز چهارهزارو 200تومانی از برخی کالاها و تأثیر این مسئله بر قیمت‌ها، عنوان کرد: «در هر جایی که ارز دولتی حذف شده است، ما تعرفه‌ها را تغییر دادیم که قیمت‌ها زیاد تغییر نکند، منتها سیاست ما تأمین نیازهای مردم است. ارز مورد نیاز درخصوص محصولاتی مانند ذرت، دانه‌های روغنی، گوشت و مرغ، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ارز دولتی تأمین می‌شود و ما امیدواریم با گشایش‌های ارزی که هرچه بیشتر صورت می‌گیرد، کالاهای بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم». او ادامه داد: «البته یک نظر هم هست که بتوانیم از تولیدکننده خریداری کنیم و به مصرف‌کننده برسانیم که البته هنوز در حد نظریه است و هر راهی که بتوانیم قیمت را کنترل کرده، فساد را کاهش داده و مواد ضروری را به مردم برسانیم، انجام می‌شود».

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی پیرامون مصوبه هفته گذشته هیئت وزیران درخصوص نحوه پرداخت یارانه نقدی به موالید جدید که گفته می‌شد نیازمند تأیید و تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: «متأسفانه برخی بدون اطلاع دقیق موضع‌گیری می‌کنند و این صحیح نیست، البته رسانه‌ها حق دارند مصوبات را نقد کنند و به چالش بکشند اما بهتر است که افراد مسئول بدون اطلاعات کافی اظهارنظر نکنند. اما موضوع مصوبه آنچه مطرح شد، نبود. نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سنوات گذشته است و هیچ تغییری در آن ایجاده نشده است، آنچه مطرح شد، حذف یارانه موالیدی بود که عضو خانواده‌هایی هستند که یارانه آنها قبلا با دستور و تصویب مجلس و بررسی وزارت کار حذف شده بود».

 معرفی گزینه نهایی وزارت صمت در مهلت قانونی

او همچنین درباره نهایی‌شدن گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: «لیستی در حال تهیه است و این لیست بررسی می‌شود، اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که همه اقدامات مورد نیاز تأمین ارز برای تولید داخل از محل صادرات و تأمین نیاز تولید داخل در این مدت توسط سرپرست در حال انجام است و در این خصوص با توقف مواجه نبودیم، اما قطعا گزینه نهایی در مهلت قانونی معرفی خواهد شد».