۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تکرار داستان ناتمام حذف یارانه نقدی/ چرا دولت از حذف یارانه ثروتمندان شانه خالی کرد؟

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۶
کد خبر: 444151
تکرار داستان ناتمام حذف یارانه نقدی/ چرا دولت از حذف یارانه ثروتمندان شانه خالی کرد؟

براساس قانون بودجه امسال دولت موظف است یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی را حذف کند، اما پس از حذف یارانه حدود یک میلیون نفر در سال گذشته این فرایند متوقف شد.

 اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ از سال 89 که به دنبال اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد ماهانه مبلغ 45هزار و 500 تومان به حساب 78میلیون ایرانی واریز شود، تا امروز انتقادات زیادی به شیوه انتخاب افراد یارانه‌بگیر شده است.

بسیاری معتقدند که تعداد زیادی از افرادی که یارانه می‌گیرند پر درآمد بوده و نباید این مبلغ را دریافت کنند. از همان دولت نهم تکالیفی برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد تعیین شد اما دولت‌ها همواره از انجام آن سر باز زدند. بار دیگر نمایندگان مجلس در تاریخ چهارم اسفند ۹۷، در ادامه بررسی جزئیات بخش درآمدی بودجه ۹۸، با جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۴) این لایحه موافقت کردند و به موجب این مصوبه، دولت موظف شد با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

در شرایطی که دولت امسال کسری بودجه شدیدی را تجربه خواهد کرد حذف یارانه این سه دهک می‌تواند به مدیریت هزینه‌هایش کمک کند. با توجه به اینکه سالیانه به هر دهک حدود 4 هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، با حذف سه دهک بالای جامعه یعنی 23 میلیون نفر، حدود 12هزارمیلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد.

تابستان سال گذشته بود که وزیر کار از برنامه دولت برای حذف یارانه پردرآمدها خبر داد. شریعتمداری گفت تا پایان شهریورماه این کار کلید می‌خورد و تا مهرماه یارانه سه دهک بالای جامعه با احتیاط حذف خواهد شد. همان ماه یارانه نقدی ۷۰۰ هزار نفر حذف شد. به کسانی که به قطع یارانه‌شان اعتراض داشتند فرصتی داده شد تا اعتراض خود را ثبت کنند و گفته شد تا آبان‌ماه نتیجه اعتراض‌ها مشخص می‌شود.

در مهرماه هم یارانه نقدی حدود 400هزارنفر از افرادی که تمکن مالی داشتند قطع شد. در آبان‌ماه اما خبری از حذف یارانه نبود و اواخر آبان‌ماه دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین از یارانه دیگری رونمایی کرد. بسته معیشتی که به حدود 60 میلیون ایرانی تعلق گرفت.

در اواسط آذرماه که دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که امکان حذف کامل یارانه سه دهک پردرآمد جامعه تا کنون وجود نداشته و حذف بیشتر یارانه‌بگیران به ریسک آن نمی‌ارزد. همینجا بود که بعد از دو بار حذف، پرونده حذف یارانه‌بگیران پردرآمد بسته شد و با وجود اینکه در قانون بودجه 99 و با تصویب مجلس، وزارت کار بار دیگر موظف شد که یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کند اما این روند با حذف تنها یک میلیون و 100هزار نفر متوقف شد.

پس از پرداخت اولین مرحله بسته معیشتی در اواخر آبان‌ماه اعتراضات زیادی به نحوه پرداخت آن صورت گرفت و گفته شد حدود 5 میلیون خانوار به عدم دریافت بسته معیشتی اعتراض کردند. شرایطی برای ثبت اعتراض فراهم شد و گفته شد تا پایان دی‌ماه نتایج اعتراض اعلام می‌شود. در دی ماه درخواست 419 هزار نفر از این افراد تایید شد و یارانه معیشتی آبان و دی‌ماه با هم برای آن‌ها پرداخت شد. در دهم بهمن‌ماه نیز اعتراض حدود 700هزار نفر دیگر تایید شد و سه مرحله بسته معیشتی را با هم دریافت کردند.

در حالی که با توجه به آنچه گفته شد حذف یارانه سه دهک بالای جامعه هم باید تا پایان امسال نهایی شود، اما میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 بودجه، در این رابطه هم گفت که حذف یارانه نقدی افراد ثروتمند بیشتری هم فعلا انجام نخواهد شد و به نظر می‌رسد با شرایط پیش آمده ناشی از کرونا دولت قصد ندارد تا یارانه‌های افراد را حذف کند و اینگونه پرونده حذف سه دهک یارانه بگیر متمول مثل دولت‌های قبلی در این دولت هم ناتمام خواهد ماند.