۰ نفر

چـگونه می‌توان از رسیدگی مالیاتی معاف شد؟

۴ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۲۸
کد خبر: 441572
چـگونه می‌توان از رسیدگی مالیاتی معاف شد؟

معاون سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای اخذ مالیات به صورت سیستماتیک، گفت: اظهارنامه مالیاتی مودیانی که با رعایت مقررات و مبتنی بر واقعیت‌های مترتب با فعالیت‌های بنگاه اقتصادی تهیه و تنظیم شود، بدون مراجعه و رسیدگی ماموران مالیاتی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد مسیحی با اشاره به برخط شدن مالیات نقل‌وانتقال املاک، اظهار کرد: برون‌سپاری نقل‌وانتقال مالیات املاک اعم از مسکونی و تجاری در قالب تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۴ پیش‌بینی شده است که در حال حاضر صرفا برون‌سپاری مالیات نقل‌وانتقال املاک مسکونی عملیاتی شده و روند توسعه خود را طی می‌کند، در فاز بعدی و با رفع برخی خلاهای قانونی و اجرایی برون‌سپاری نقل‌وانتقال املاک تجاری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

اجرای آزمایشی ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی 

وی ادامه داد: همچنین برنامه ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از ابتدای اردیبهشت ماه در ادارات تهران به صورت آزمایشی شروع شده و  همزمان در چند استان دیگر چون قم‌، لرستان، سمنان هم اجرای آزمایشی ابلاغ الکترونیکی انجام می‌شود. 

به گفته این مقام مسئول در سازمان مالیاتی موفقیت این طرح مستلزم همکاری مودیان مالیاتی و ثبت درخواست و دریافت اوراق مالیاتی آن‌ها به صورت الکترونیکی در سامانه‌های سازمان مالیاتی است. 

در ادامه مسیحی با اشاره به حذف صدور گواهی مالیات بر ارزش افزوده، گفت: با این اقدام تنها ثبت‌نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده کفایت می‌کند که در نتیجه، یک گام دیگر در جهت سیستمی کردن و به حداقل رساندن مراجعات مردم به سازمان امور مالیاتی برداشته شده است.

هر چه اظهارنامه صادقانه‌تر، رسیدگی مالیاتی کم‌تر

وی افزود: مهم‌ترین گام در این زمینه اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم در سال جاری است که برمبنای آن اظهارنامه مالیاتی مودیانی که با رعایت مقررات و مبتنی بر واقعیت‌های مترتب با فعالیت‌های بنگاه اقتصادی تهیه و تنظیم شود، بدون مراجعه و رسیدگی ماموران مالیاتی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. 

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی با اعلام اینکه برنامه راهبردی این سازمان این است که تا با همکاری مودیان مالیاتی و ابراز صحیح و صادقانه تعداد کمتری از مودیان را مورد رسیدگی قرار دهد، اظهار کرد: با این حساب، مبنای عمل سازمان مالیاتی پذیرش اظهارنامه مالیاتی مودیان خواهد بود. 

اخذ سیستماتیک مالیات‌ها بسته به همکاری مودیان 

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید تا پایان سال جاری چه میزان از انواع مالیات‌ها مشمول الکترونیکی شدن شوند، توضیح داد: این امر بستگی به همکاری مودیان مالیاتی دارد و اگر اظهار نامه مالیاتی آن‌ها مطابق با مقررات، واقعیت و اظهار صادقانه باشد، قطعا سازمان مالیاتی آمادگی این را دارد تا درصد بالایی از اظهارنامه‌های مالیاتی را بدون رسیدگی و با تحلیل سیستمی مورد پذیرش قرار دهد. 

مسیحی در پایان سخنانش درباره اینکه کدام نوع از مالیات‌ها می‌توانند به صورت سیستمی اخذ شوند، تاکید کرد: در بیشتر موارد مالیات‌هایی که به شکل مقطول همچون مالیات نقل‌وانتقال املاک وصول می‌شوند، در اولویت برون‌سپاری و سیستمی کردن قرار دارند.