۰ نفر

بازپرداخت وام 12میلیونی کرونا از کی شروع می‌شود؟

۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱:۴۴
کد خبر: 441424
بازپرداخت وام 12میلیونی کرونا از کی شروع می‌شود؟

شیوع ویروس کرونا موجب شد که دولت برای حمایت از یک میلیون واحد اقتصادی با ۳ میلیون شاغل بیمه شده، وام در نظر بگیرد که پس از فرایند ثبت نام، فرایند واریز وام طی همین روزها آغاز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، دولت برای حمایت از یک میلیون کارفرمای فعال در ۱۳ رسته شغلی تعیین شده که در شیوع کرونا دچار آسیب شغلی بیشتری شدند، پرداخت تسهیلات ویژه را آغاز کرده است.

مطابق با آنچه که مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفته بود یک میلیون واحد اقتصادی در این ۱۳ رسته شغلی فعال هستند که نزدیک به ۳ میلیون شاغل بیمه شده دارند و در صورت حفظ این نیروها، کارفرماها مشمول دریافت وام می‌شوند.

به گفته ازوجی یکی از مبناهای اصلی برای ارائه تسهیلات کرونا، نیروی کار شاغل بیمه شده در این بنگاه‌ها است. به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده که در بنگاه فعال باشد ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. واحدهایی که به اجبار تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

وی تاکید کرده بوده که برای شمولیت وام، بنگاه حتماً باید فعال باشد، نیروی کار را حفظ کند، شاغل بیمه شده داشته باشد؛ بنابراین اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل کرده باشد و نیروی کار جهت دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود.

روند واریز تسهیلات / ارسال پیامک انجام شد

بر این اساس، روند دریافت این تسهیلات در سه مرحله ارسال پیامک از سوی وزارت تعاون به کارفرمایان مشمول، مراجعه کارفرمایان به سامانه کارا kara.mcls.gov.ir وثبت اطلاعات لازم و ارسال اطلاعات به بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات حمایتی تکمیل می‌شود.

مرحله نخست این برنامه یعنی ارسال پیامک تا هفته پیش ادامه داشت و برای کارفرمایان و خویش فرمایان پیامک مبنی بر ثبت نام در سامانه کارا برای بهره مندی از حمایت حداقل ۱۲ میلیون تومانی بابت هر کارگر ارسال شد.

باید در نظر داشت که دریافت پیامک به خودی خود حقی برای دریافت وام ایجاد نمی‌کند بلکه پرداخت تسهیلات منوط به ارائه لیست بیمه و پرداخت آن تا پایان فروردین ماه ۹۹ به سازمان تأمین اجتماعی است و در صورتی که نیروی شاغل بنگاه از مقرری بیمه بیکاری در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۹ استفاده نماید مشمول بهره مندی از این تسهیلات نخواهد شد.

مرحله دوم؛ ثبت نام در سامانه کارا

پس از پایان این مرحله، وزارت تعاون اعلام کرد که کارفرماها برای ثبت مرحله دوم یعنی ورود اطلاعات در سامانه کارا، هر چه زودتر اقدام کنند.

در این بین مسئولان وزارت تعاون تاکید کردند که ثبت نام در این سایت هیچ حقی را برای متقاضی ایجاد نمی‌کند و پرداخت تسهیلات به صاحب کسب و کار پس از بررسی فرایند توسط سازمان‌های ذیربط و بانک‌های عامل انجام خواهد شد.

مرحله آخر؛ واریز وام

پس از تکمیل مرحله دوم، کارفرماها برای دریافت وام باید وثیقه‌هایی را ارائه کنند که به شرح زیر است.

۱. برای تسهیلات ۱۲ و ۱۶ میلیون تومانی فقط ارائه سفته امضا شده متقاضی کفایت می‌کند.

۲. برای تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی ارائه سفته و معرفی یک ضامن کافی است.

۳. تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی ارائه سفته و دو ضامن نیاز دارد.

۴. برای مبالغ ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی سوای سفته باید سه ضامن به بانک معرفی شود.

۵. برای تسهیلات بالای ۱۸۰ میلیون تومان به جای ضامن باید تضمین‌های صندوق‌های ضمانت به بانک ارائه شود.

همچنین باید در نظر داشت که مبلغ سفته‌هایی که دریافت کننده وام باید به بانک ارائه دهد، معادل یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

زمان واریز؛ اوایل خرداد

پس از تکمیل مرحله آخر و ارسال اطلاعات به بانک، فرایند واریز وام آغاز خواهد شد که مطابق با گفته ازوجی اوایل خرداد ماه یعنی طی همین چند روز واریز تسهیلات مذکور آغاز خواهد شد.

آنطور که ازوجی گفت زمان بازپرداخت این تسهیلات از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و دو سال طول خواهد کشید.