۰ نفر

پرداخت وام کرونا به کسب‌وکارها از اوایل خرداد

۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 441170
پرداخت وام کرونا به کسب‌وکارها از اوایل خرداد

طبق اظهارات مدیرکل سیاست گذاری وتوسعه اشتغال وزارت کار از اوایل خرداد پرداخت وام کرونا به مشاغل آسیب دیده آغاز می شود و بازپرداخت از اوایل مهر ماه خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از جمله سیاست های وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و براین اساس امکان بهره مندی از تسهیلات حمایتی کرونا برای 13 رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند، فراهم شده است.

بر این اساس کلیه صاحبان واحدهای کسب و کار خصوصی و تعاونی مشمول طرح (کارفرمایی و خویش‌فرمایی) که در رسته‌های 13 گانه مصوب فعال و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند به شرط حفظ اشتغال موجود، می توانند تسهیلات مذکور را دریافت کنند.

در فرایند ثبت نام و بهره‌مندی واحدهای کسب و کار از تسهیلات حمایتی، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده‌اند، پیامک ارسال کرده است و کارفرمایان به محض دریافت پیامک بر اساس کد ملی خود وارد سامانه  شدند  و فرایند ثبت‌نام و ارائه مشخصات اولیه را دنبال کردند، پس از این مرحله، اطلاعات ثبت شده به بانکهای عامل ارسال و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

میزان وثایق برای دریافت این وام به چه صورت است. 

برای تسهیلات 12و 16میلیون تومانی ارائه سفته امضای شده متقاضی کفایت می کند. 

برای تسهیلات 12تا48میلیون ارائه سفته ومعرفی یک ضامن  به بانک کفایت می کند. 

 برای دریافت تسهیلات 48تا120 میلیون تومانی ارائه سفته و دو ضامن لازم است. 

برای دریافت تسهیلات 120تا180میلیون تومانی به جزسفته باید 3ضامن به بانک معرفی شود .

برای دریافت تسهیلات بالاتر از 180میلیون تومان به جای ضامن باید ضمانت های صندوق ضمانت توسعه تعاون به بانک ارائه شود. 

مبلغ سفته هایی که دریافت کننده تسهیلات بایدبه بانک ارائه کند معادل یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات است. 

علاالدین ازوجی،  مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره دریافت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده گفت: مبلغ 50 هزار میلیارد تومان به مشاغل آسیب دیده از کرونا تخصیص یافته است و تاکنون 18 هزار کارفرما و فعالان اقتصادی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند.

مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت:13 عنوان شغل و فعالیت اقتصادی در سامانه کارا به آدرس kara.mcls.gov.ir بارگزاری شده است و همه صاحبان این مشاغل و زیر مجموعه‌های آن می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.

مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: نزدیک به 3 میلیون شاغل بیمه شده در بیش از یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده مشغول به کار بوده‌اند که در صورت تأیید اطلاعات و استمرار اشتغال، به ازای هر نفر بیمه شده 12 میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. در واحد‌هایی که به اجبار تعطیل شده باشند این رقم 16 میلیون تومان خواهد بود.

وی به دو اصل اساسی برای پرداخت وام به بنگاه‌هایی که از کرونا خسارت دیده اند اشاره کرد و گفت: نیروی کار کارگاه‌های اقتصادی نباید اخراج شده باشند و بیمه بوده باشند.

ازوجی زمان پرداخت‌های حمایتی را از اوایل خرداد اعلام کرد و گفت: زمان بازپرداخت آن از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و دو سال طول خواهد کشید.