۰ نفر

معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد:

نحوه دریافت مالیات از خانه‌های خالی و لوکس چطور است؟/ دی‌ماه آخرین فرصت صاحبان خانه‌ برای اظهار اطلاعات

۲ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۵۰
کد خبر: 441078
نحوه دریافت مالیات از خانه‌های خالی و لوکس چطور است؟/ دی‌ماه آخرین فرصت صاحبان خانه‌ برای اظهار اطلاعات

معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی با اشاره به دستور کار وصول مالیات هوشمند در بازار مسکن، سازوکار مالیات ستانی از املاک لوکس و خانه‌های خالی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته از سوی وزیر راه اعلام شد که با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی در هفته قبل، مصوب شد تا اختیارات لازم به سازمان امور مالیاتی داده شود تا بتواند مالیات خانه‌های خالی را آغاز کند. پیگیریها نشان می‌دهد، این موضوع مربوط به  اختیار لحاظ شده در اصلاحیه مورخ  94/4/31 قانون مالیات های مستقیم  میباشد.

در همین راستا محمود علیزاده، با اشاره به 2 برنامه  پیش روی سازمان مالیاتی که نتایج  تنظیم کننده جدی در بازار مسکن خواهد داشت، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1399 دریافت مالیات از املاک لوکس بالای 10 میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش بیش از 700 میلیون تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد اولیه سازمان مالیاتی، وصول مالیات از املاک بالای 5 میلیارد تومان بود

وی افزود، در پیشنهاد اولیه سازمان مالیاتی کشور قرار بود تا از املاک بیش از 5 میلیارد تومان مالیات ستانی انجام شود در آن صورت هم از تعداد ملک بیشتری مالیات گرفته میشد و هم میشد انتظار داشت تا فرایند عرضه املاک برای قرار نگرفتن در زمره و فهرست پرداخت مالیات افزایش یابد.

به گفته معاون سازمان مالیاتی، اگر قیمت املاک افزایش یابد به همان نسبت مالیات بیشتری پرداخت شود. طبق اختیار سازمان مالیاتی مقرر در قانون امکان مالیات ستانی از املاک با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان فراهم شده است و این موضوع به نفع سفطه بازان در بازار ملک نیست چراکه بایستی مالیات مربوطه را به طور کامل بپردازند.

وی افزود،  مالیات  ستانی از املاک لوکس به معنای وصول مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه ملک می‌باشد که میتواند  منجر به افزایش عرضه در این بازار شود.

دی ماه آخرین فرصت صاحبان خانه‌های خالی برای اظهار اطلاعات

علیزاده با بیان اینکه، دستور العمل نحوه رسیدگی و چگونگی مالیات ستانی از خانه‌های خالی با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد، گفت: مودیانی که دارای خانه خالی هستند تا دی ماه سال جاری فرصت دارند که اطلاعات لازم از قبیل ارزش ملک و ... را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند در غیر این صورت برگ مطالبه مالیات برای آنها صادر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تبصره 7 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم بایستی سامانه شناسایی املاک خالی از سوی وزارت راه، طراحی میشد تا ادامه فرایند مالیات ستانی از سوی سازمان مالیاتی انجام شود. حالا با مصوبه جدید دولت اطلاعات لازم برای تکمیل فوری این سامانه فراهم خواهد شد.

علیزاده ادامه داد، لینکهای ارتباطی بین سامانه سازمان مالیاتی و پایگاه اطلاعاتی وزارت راه برقرار خواهد شد. به این ترتیب با فراهم شدن این شرایط در اسرع وقت برای وصول مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد.

مبنای وصول مالیات از خانه‌های خالی از سال 95 خواهد بود

به گفته معاون سازمان مالیاتی، از آنجا که از سال 95 قانون مذکور بایستی اجرایی میشد تمام خانههای خالی از آن سال مشمول مالیات خواهند بود. به این ترتیب صاحبان این املاک منتظر ورود سازمان مالیاتی برای وصول مالیات حقه دولت باشند.

وی افزود، بر اساس ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم نرخ مالیات از این املاک تعیین خواهد شد.

تدوین دستورالعملهای مالیات ستانی از املاک لوکس و خالی در نیمه اول سال

علیزاده در پایان تاکید کرد، به طور حتم در نیمه نخست سال جاری فرایند تدوین دستور العملهای مالیات ستانی از خانههای خالی به موجب قانون سال 94 و املاک لوکس به موجب قانون بودجه سال جاری تکمیل خواهد شد.