۰ نفر

آخرین جزییات ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی

۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۵۷
کد خبر: 441009
آخرین جزییات ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی

میرزایی درباره آخرین جزئیات ثبت نام مجدد جاماندگان بسته معیشتی توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آذرماه سال ۹۸ بود که دولت پس از افزایش قیمت بنزین تصمیم گرفت درآمد حاصل از این افزایش قیمت را در قالب کمک‌های نقدی تحت عنوان یارانه معیشتی به مردم پرداخت کند.

این تصمیم گرفته شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از افزایش قیمت بنزین و پرداخت یارانه معیشتی داد.معیشت

در مرحله اول دولت اعلام کرد ۶۰ میلیون ایرانی که شامل ۱۸ میلیون خانوار می‌شوند، یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند و به هر خانواده تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده ۵ نفره و بیشتر ماهانه ۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

خرداد ماه؛ آغاز بررسی مجدد دریافت بسته معیشتی

حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهلت ثبت نام مجدد برای جاماندگان دریافت بسته معیشتی در خرداد ماه، اظهار کرد: وزارت رفاه در خصوص بسته معیشتی تابع مصوبه قانونی است که ۱۵ دی ماه ۹۸ تصویب شد و مبنای کار ما همین مصوبه است و به آن پایبند هستیم.

وی ادامه داد: خرداد و آذر هر سال قرار شد کسانی که متقاضی جدید هستند به لیست اضافه شوند، به همین دلیل پیگیر هستیم که تا پایان خرداد ماه این اتفاق بیفتد و برای موعد پرداخت بعدی لیست مشمولان بسته معیشتی بروزرسانی شود. بیشتر کسانی که پیگیر هستند افرادی‌‌اند که در لیست یارانه بگیران نبودند، اما متقاضی بسته معیشتی هستند.

میرزایی تصریح کرد: نکته جالبی که باید عرض کنم آن است که یک سری از افراد اگر تعهد دوم در سایت حمایت مبنی بر اینکه "من می‌پذیرم اطلاعاتم صحت دارد" را علامت زده بودند به آن‌ها تعلق می‌گرفت، اما اگر فرآیند ثبت نام را به طور کامل طی نکردند، به همین دلیل مشمول دریافت بسته معیشتی نشدند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی با اشاره به اینکه خرداد ماه کار پرفشار برای بررسی مجدد بسته معیشتی داریم، افزود: هنوز زمان قطعی برای ثبت نام جاماندگان اعلام نشده، چراکه در بحث معیشتی فقط وزارت رفاه درگیر نیست، بلکه پلیس+ ۱۰ نیز درگیر می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در خرداد ممکن است افرادی که در لیست قبلی بودند حذف شوند؟، گفت: فعلا تمرکزمان برای جاماندگان یارانه است که در لیست معیشتی قرار نگرفتند و قصد داریم که این افراد را در خرداد ۹۹ بررسی کنیم، اما پایگاه اطلاعات ایرانیان دائما در حال بروزرسانی است و اطلاعات بررسی می‌شود.

میرزایی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه چرا بین خانوار‌های بیش از ۵ نفره با ۶ یا ۷ نفره در پرداخت بسته معیشتی تفاوتی اعمال نشده است؟، بیان کرد:  اعداد و جدول‌ها را سازمان برنامه و بودجه مطرح کردند و وزارت رفاه هیچ دخالتی در این خصوص نداشته است، وزارت رفاه فقط مسئول شناسایی مشمولان است و سازمان برنامه و بودجه بود که اعلام کرد خانوار‌های ۱ نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار‌های ۵ نفره و یا بیشتر ۲۰۵ هزار تومان بسته معیشتی دریافت کنند. این اعداد را سازمان برنامه و بودجه بر اساس بعد خانوار محاسبه کردند و وزارت رفاه فقط متولی شناسایی است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی درباره آخرین وضعیت آمار مشمولان بسته معیشتی، گفت: ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار بسته معیشتی را دریافت می‌کنند و حدود ۶۰ میلیون نفری را که قول داده بودیم بسته معیشتی دریافت کنند، پوشش دادیم و در فواصل زمانی مختلف افرادی که معترض بودند بررسی شدند و اگر شرایط لازم را دارا بودند دریافت کردند، همچنین در مرحله اول اعتراضات حدود ۳ میلیون و ۷۰ هزار خانوار اعتراض کردند که به یک میلیون و ۱۷۶ هزار خانوار واریز شد، یعنی حدود یک سوم افرادی که معترض بودند بسته معیشتی دریافت کردند.

آخرین جزئیات از پرداخت بسته معیشتی کرونا

وی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا تصمیم بر این شد به حدود ۳ میلیون نفر این تسهیلات ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی داده شود و همچنین قرار شد که به افرادی که فاقد دارایی و درآمد هستند و از نظر شاخص‌های اقتصادی در پایین‌ترین دهک قرار دارند، این بسته معیشتی در ۴ مرحله داده شود که  سومین مرحله نیز برای این افراد واریز شد و یک مرحله باقی مانده است که باید پرداخت شود و بعد از واریز مرحله چهارم پرونده آن بسته می‌شود.