۰ نفر

آزادسازی سهام عدالت کی انجام می‌شود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۱۷
کد خبر: 440814
آزادسازی سهام عدالت کی انجام می‌شود؟

دبیرکل کانون کارگزاران گفت: برای آزادسازی سهام عدالت باید در ابتدا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیرساخت‌های لازم را در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دهد، امیدواریم که سامانه‌های سهام عدالت شرکت‌های کارگزاری در اسرع وقت یعنی در کمتر از دو هفته آماده خدمت به تمام مشمولان سهام عدالت باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهلت ۳۰ روزه مشمولان برای نحوه آزادسازی سهام عدالت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کمتر از ۱۰ روز دیگر باقی مانده و در هشتم خرداد به پایان می‌رسد، پس از آزادسازی سهام عدالت مشمولان این سهام می‌توانند از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس، خرید و فروش بخشی از سهام عدالت را آغاز کنند، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران به سوالات مربوط به آزادسازی این سهام پاسخ داده است.

مشمولین سهام عدالت، که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، چگونه می‌توانند دارایی سهام خود را مشاهده کنند یا آن‌ها را بفروشند؟

طبق دستورالعمل آزادسازی سهام عدالت، شرکت‌های کارگزاری مسئول هستند که خدمات دریافت سفارش‌های خرید و فروش سهام عدالت را به تمام مردم در سراسر کشور ارائه دهند. به محض اینکه، زیرساخت دسترسی به دارایی سهامداران توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار گیرد، شرکت‌های کارگزاری سامانه سهام عدالت خود را رونمایی خواهند کرد. تمام مشمولان سهام عدالت، از طریق سامانه سهام عدالت هر یک از ۱۰۸ شرکت کارگزاری، می‌توانند پس از اعلام آزادسازی سهام عدالت، برای مشاهده ریز دارایی سهام خودشان یا فروش هر میزان از سهام خود اقدام کنند.

آیا مشمولین سهام عدالت، برای فروش سهام خود نیاز به کد بورسی و مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دارند؟

طبق تصمیماتی که در شورای عالی بورس و  سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده است، هیچ یک از خدمات مربوط به مشمولین سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری نخواهد داشت، چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی (samanese.ir) وارد کرده باشند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ جایی نخواهند داشت. در صورتی که زیرساخت لازم توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار گیرد، احراز هویت افراد برای دریافت خدمات از شرکت‌های کارگزاری نیز به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام خواهد شد.

برای دریافت وجوه حاصل از فروش سهام چطور؟

همانطور که مطرح شد، کافی است شماره حساب بانکی به نام خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی وارد کرده باشند. پس از اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیرساخت لازم را در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دهد و رسما آزادسازی اعلام شود، مشمولان از طریق سامانه‌های سهام عدالت شرکت‌های کارگزاری می‌توانند سفارش فروش سهام خود را در صورت تمایل، ثبت کنند. در همان مرحله، مشتری انتخاب می‌کند که مایل به دریافت وجه حاصل از فروش است یا اینکه تمایل دارد نزد کارگزار باقی بماند تا برای سایر خرید و فروش‌های سهام مورد استفاده قرار دهد.